![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
2nd February 2010, 10:23
|
![Karenoris's Avatar](image.php?s=a6a62621df4fa3eb03c31c0362a8aaf9&u=1608&dateline=1228316856) |
Registered User
|
|
|
|
Daar ik het zeker niet betwijfel dat kinderen en jongeren ook in hun vrije tijd veel zitten (en liggen), vind ik toch dat er hier voldoende aandacht op de klassituatie gericht mag worden.
O.a. de lange tijden die je moet zitten. Misschien dat dit in de toekomst wat afgenomen kan worden door andere manieren van lesgeven zoals leerwandelingen, excursies of zelfs binnen in de klas iets meer activiteit te voorzien.
Die zeer zware rugzakken van het secundair onderwijs dragen echter ook niet bij tot minder rugpijn... Ik zou er toch voor kiezen om een (te sluiten) kast achteraan in de klas te plaatsen, waar leerlingen hun spullen in kwijt kunnen. Leerlingen moeten dan wel hun verantwoordelijkheid opnemen om de juiste boeken mee naar huis te nemen bij een taak of toets, maar is deze zelfstandigheid niet iets waar wij naar streven? Bovendien kan er afgesproken worden dat de leerkracht van het laatste lesuur de leerlingen er telkens nog even aan herinnert om de juiste boeken mee te nemen.
Nog een opmerking over die zitballen: Als ik me niet vergis, zijn deze enkel effectief als je een bepaalde houding aanneemt en zelfs nog slechter voor je rug indien je ze 'verkeerd' gebruikt... Misschien dat iemand hier iets meer over weet?
|