Enkele post bekijken
Oud 30th January 2010, 04:07
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

"Haïti was mijn moeilijkste missie ooit"

Beaucourt: "Haïti was mijn moeilijkste missie ooit"

V-Med, het Vlaams medisch team onder leiding van spoedarts Luc Beaucourt is aangekomen in België. Het team, dat de voorbije weken heeft meegeholpen bij de verzorging van de gewonden van de aardbeving in Haïti, werd door Vlaams minister-president Kris Peeters ontvangen. Volgens dokter Beaucourt was de missie "humanitair de moeilijkste missie" uit zijn carrière.

Amper één dag na de aardbeving op Haïti op 12 januari vertrok een Vlaams medisch team onder leiding van Beaucourt naar het rampgebeid. Het team bestond uit vijf dokters, vijf verplegers en drie brandweerlui. Eenmaal ter plaatse startte het team het ziekenhuis Saint-François de Sales in Port-au-Prince opnieuw op. Van daaruit zorgde V-Med voor de opvang en verzorging van talloze gewonden.

Totale anarchie

Voor Luc Beaucourt was de missie naar Haïti op humanitair vlak de moeilijkste die hij in 15 jaar heeft meegemaakt, moeilijker zelfs dan de tsunami-missie in 2004. "De duizenden doden en gewonden die de eerste dagen overal lagen en de totale anarchie in het land maakten de missie extra moeilijk", aldus Beaucourt.

Dream team

Toch slaagde het Vlaamse team er volgens Beaucourt in om "het summum van hulp te verlenen". "We hebben tientallen mensen kunnen redden en hoop kunnen geven op een nieuwe toekomst". De Antwerpse spoedarts was vol lof over zijn team: "Zo'n dream team ben ik nog nooit tegengekomen." Volgens Beaucourt is het medisch werk op Haïti nog lang niet af. "Ik ben klaar om morgen opnieuw te vertrekken."

HLN, 30-10-2010