100 echte miljoenen per jaar
100 echte miljoenen per jaar
BRUSSEL - Minister Hilde Crevits wil 100 miljoen euro per jaar aan nieuwe fietspaden besteden. ‘Maar dan met realisaties, geen geld dat vastgelegd wordt en waar jaren niets mee gebeurt.' Want dat was een oud zeer.
De overheid heeft de voorbije jaren miljoenen uitgetrokken voor de aanleg van fietspaden. Alleen, het is vaak bij theorie gebleven. Het geld werd jaar na jaar ‘vastgelegd' zoals dat heet, maar er gebeurde (nog) te weinig mee op het terrein. De weggebruikers zagen amper fietspaden bijkomen.
De Vlaamse regering maakt sinds 2006 ieder jaar 60 miljoen euro vrij voor de aanleg van fietspaden. Voor de dossiers uit de periode 2000-2005 was 350 miljoen gereserveerd. In 2009 was daarvan 265 miljoen euro of driekwart nog altijd niet gerealiseerd. ‘Hallucinant', noemt Hilde Crevits (CD&V) dat. De minister van Mobiliteit en Openbare Werken wil er komaf mee maken.
De knelpunten van de fietspadendossiers zijn bekend. Zeven op de tien aanslepende dossiers liepen vast op de onteigening. Hier en daar ligt een eigenaar van een voortuintje dwars. Maar het grootste oponthoud zit in de federale dienst voor aankoop, die onderbemand is, waardoor de procedure lang duurt.
‘Ik heb de federale minister van Financiën, Didier Reynders (MR), aangeschreven met de vraag het systeem te versoepelen. Onze suggestie is dat de expert-landmeters voor hun schattingsverslag toegang krijgen tot de vastgoeddatabank. Vandaag kan dat pas als ze aangesteld zijn door een vrederechter. Ideaal zou zijn dat ze ook door de Vlaamse overheid aangesteld kunnen worden. Zo'n landmeter kan dan voorbereidend werk uit de handen van de aankoopcomités nemen. Premier Leterme heeft laten weten dat hij het dossier mee opvolgt.'
Een deel van de achterstand is ook terug te brengen tot ‘proceduritis', door botsende regels van de eigen overheid, ook al waren die precies in het leven geroepen om de zaken vooruit te helpen.
‘Kafkaiaans', vindt Crevits. Zij heeft tenoren van alle betrokken overheidsdiensten bijeengebracht. Er wordt een soort fietsteam opgericht, met het Agentschap Wegen en Verkeer, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, De Lijn, Waterwegen en Zeekanaal,... Allemaal diensten die wel met fietspaden bezig zijn, maar voor wie het niet altijd een prioriteit is en van wie de plannen niet op elkaar afgestemd waren.
Al hun relevante budgetten worden in één pot, de fietspot, samengebracht. Daar wordt een investeringsprogramma aan gekoppeld, waarbij ook prioriteiten vastgelegd worden. Een nog aan te duiden projectmanager moet dat sturen en bewaken. Dat Crevits zowel Mobiliteit als Openbare Werken heeft – in de vorige Vlaamse regering waren die bevoegdheden over twee ministers verdeeld – is wat dat betreft een meevaller.
Hoe komt Waterwegen en Zeekanaal erbij? ‘De jaagpaden langs de waterwegen bieden heel wat fietspotentieel. Maar W&Z heeft de boot wat afgehouden, onder meer vanwege veiligheidskwesties. Maar de geesten zijn aan het rijpen. We zien steeds meer fietsbruggen. Die zijn onmisbaar in de langere fietstrajecten. Je kunt zo'n jaagpad op de ene oever verharden voor de wielertoeristen, en de andere kant voor de rustige recreanten reserveren.'
Alle maatregelen zouden er volgens Crevits toe leiden dat ze aan haar 100 miljoen euro komt, die dan, eindelijk, op het terrein besteed gaan worden.
Hoeveel kilometer fietspad er met dat bedrag aangelegd wordt, kan de minister niet zeggen. Ze weet niet eens hoeveel er vorig jaar gelegd is. ‘Tegen juni verwacht ik daarover een stand van zaken.'
Blog DS, 29-01-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|