‘Wij zijn echt heel gelukkig getrouwd'
‘Wij zijn echt heel gelukkig getrouwd'
GENT - De eerste aflevering van het televisieprogramma ‘In Godsnaam' zorgde meteen voor commotie. Er zou sprake zijn van een schijnhuwelijk tussen de Gentenaars Linsy Daman en Abdelali Yagoub, waardoor het parket het huwelijk nietig zou kunnen laten verklaren. ‘Dit is geen schijnhuwelijk', zegt het koppel. ‘Wij zijn dolgelukkig samen en verwachten in februari ons eerste kindje.'
‘We zijn een beetje naïef geweest', vertelt Linsy. ‘Misschien hadden we dat beter niet verteld over die papieren die niet in orde waren, want nu is er een hele commotie ontstaan over een detail, een commotie die nergens voor nodig is. Abdelali en ik zijn echt verliefd op elkaar. Dit is helemaal geen schijnhuwelijk. Laat dat duidelijk zijn.'
Over het VRT-programma zelf – dat ging over Vlaamse moslima's – is Linsy wel tevreden, maar het verhaal over de foute papieren had ze er liever niet in gezien. ‘Ik heb nog gevraagd aan de programmamakers om het eruit te knippen', zegt ze. ‘Maar dat ging volgens hen niet meer. Er was immers al een aflevering getoond aan de pers.'
Linsy leerde Abdelali kennen via Muslima.com, een datingsite voor moslims. ‘We hadden contact via e-mail, later telefonisch en uiteindelijk hebben we elkaar ook in levenden lijve ontmoet. Ik was meteen verliefd.'
Abdelali Yagoub legt uit waarom hij en Linsy zo snel in het huwelijk zijn getreden, twaalf dagen na die eerste ontmoeting. ‘Dat moet gewoon voor ons geloof', zegt hij. ‘Jonge koppels in Vlaanderen gaan samenwonen, maar wij mogen dat niet en moeten getrouwd zijn. Daarom zijn we op 23 november 2008 voor de islam getrouwd.'
‘Dat was eigenlijk ideaal', vult Linsy aan. ‘Zo hebben we elkaar beter leren kennen en waren we overtuigd van onze liefde. Op 5oktober 2009 zijn we dan officieel voor de wet getrouwd.'
‘Laat me duidelijk zijn', stelt Abdelali. ‘Onze huwelijkspapieren zijn volledig in orde. Het waren de papieren bij de Dienst Vreemdelingenzaken die ik heb aangepast. Elke vluchteling (Abdelali komt uit Algerije, red.) zal kunnen getuigen dat er dingen worden aangepast in die dossiers, maar voor mijn huwelijk is er geen sprake van valse papieren. Ik ben daarvoor zelf nog langs geweest bij de dienst Burgerlijke Zaken. Alles is wettelijk.'
Bovendien heeft de stad Gent al een onderzoek gedaan. ‘Wij zijn bij de dienst Bevolking geweest', vertelt Linsy. ‘Ze hebben ons er elk apart ondervraagd en blijkbaar bleek alles in orde, want we zijn toch in het huwelijk mogen treden. Ik begrijp de heisa nu niet. Waarom zou ons huwelijk nu opeens een schijnhuwelijk zijn? Wij zijn dolgelukkig samen.'
‘Ik heb geen vrees voor de toekomst', zegt Abdelali. ‘Ons huwelijk is oprecht. Ik ben eerlijk. Ik zie mijn vrouw graag. Ik heb geen schrik voor dat nieuwe dossier. Enkel Allah vrees ik.'
Blog DS, 27-01-2010