Enkele post bekijken
Oud 20th January 2010, 02:05
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Geen straf na seks met 15-jarige

Geen straf na seks met 15-jarige

Twee volwassen mannen hebben gisteren in twee verschillende rechtszaken opschorting van straf gekregen nadat ze waren aangeklaagd voor seks met een 15-jarig meisje. Het lijkt erop dat oudere mannen ongestraft minderjarige meisjes mogen versieren. De roep om een nieuwe wet klinkt weer wat luider.

Een 15-jarig meisje uit het Brugse ging in de zomer van 2008 als jobstudente aan de slag in Wenduine bij De Haan. Ze werd verliefd op de 53-jarige zaakvoerder en dumpte haar vriendje. Haar moeder nam haar mee naar het politiekantoor, waar het meisje opbiechtte dat ze seks met de man had (zie kader). De man werd gisteren schuldig bevonden, maar kreeg opschorting van straf. Het meisje (nu 17) en de man zijn nog altijd een koppel.

Een ander verdict viel in de zaak van de 29-jarige R.B., die op een feestje in de Gentse Vooruit had afgesproken met een 15-jarig meisje en seks met haar had in de coulissen. Toen haar vader dat ontdekte, diende hij een klacht in. In 2007 werd R.B. veroordeeld wegens verkrachting met geweld. Maar R.B. ging in beroep omdat het meisje had ingestemd met de seks. Gisteren verklaarde het hof van beroep in Gent R.B. wel schuldig aan aanranding - omdat het leeftijdsverschil tussen hem en het meisje maatschappelijk onaanvaardbaar was - maar gaf hem geen straf.

'Ik ben blij dat ik op die manier een blanco strafblad heb kunnen houden', liet R.B. weten. 'Nu wil ik de zaak definitief achter mij laten.' Zijn advocaat, Kristiaan Vandenbussche, treedt hem bij: 'Nu moet hij tenminste niet rondlopen met het stempel van aanrander. In onze maatschappij ben je dan snel een zieke pervert.'

'Belangrijk precedent'

Twee keer seks met een 15-jarig meisje, twee keer opschorting van straf. Het lijkt wel alsof oudere mannen ongestraft minderjarige meisjes mogen versieren. De Gentse magistraat zei dan wel dat het leeftijdsverschil indruiste 'tegen het maatschappelijke eerbaarheidsgevoel', maar verleende de beschuldigde wel opschorting van straf.

'Ik ken de details van de concrete zaak niet, maar met een groot leeftijdsverschil is het moeilijk om te bepalen wat wederzijdse toestemming is', zegt Liesbet Stevens, strafrechtexperte aan de KU Leuven en auteur van het boek Strafrecht en seksualiteit. 'Een jong meisje is al wat sneller overdonderd door de situatie en weet misschien niet goed hoe ze het moet aanpakken als ze duidelijk wil maken dat ze niet wil. Het doet me denken aan een zaak in Bulgarije, waarbij twee mannen een 14-jarig meisje hadden meegenomen en allebei seks met haar hadden. Dat is geen liefdevolle relatie die begint met handjes vasthouden en wat friemelen.'

Voor Kristiaan Vandenbussche, advocaat van R.B., is de uitspraak een belangrijk precedent. 'Mijn cliënt was misschien wel te oud, maar de rechter maakt duidelijk dat seks tussen leeftijdsgenoten maatschappelijk aanvaardbaar is. Logisch, want de gemiddelde leeftijd voor het eerste seksuele contact is in België al 15 jaar. 18-, 19- of 20-jarigen kunnen nu rekenen op seponeren van klachten of op vrijspraak als ze nog worden aangeklaagd voor seks met een 14- of 15-jarige.'

Geen euforie

Maar criminologe Liesbet Stevens waarschuwt de verdediging voor euforie. 'Het hof van beroep zegt dat het leeftijdsverschil in dit geval maatschappelijk onaanvaardbaar was, maar dat betekent niet dat een kleiner leeftijdsverschil dat automatisch wel is. Het is dus moeilijk om dit een precedent te noemen.'

Stevens pleit ervoor om de wet zo aan te passen dat het leeftijdsverschil bepalend wordt. 'Met een wettelijk vastgelegd leeftijdsverschil van drie of vijf jaar bescherm je jongeren tegen psychologische druk.'

Blog DS, 20-01-2010