Enkele post bekijken
Oud 9th January 2010, 20:20
Evelien Peeters Evelien Peeters is offline
Evelien Peeters

Evelien Peeters

We kennen het allemaal; We staan als voetganger te wachten voor het rode licht en we kijken links... we kijken rechts... we kijken nog eens links en tot onze grote verbazing is er geen kat te zien. Toch blijft dat stomme licht op rood staan en blijven we wachten omdat dat nu eenmaal zo hoort. Of... gaan we toch maar snel over?!
Ik weet niet of het echt hoeft om hier te spreken van "slechte leerlingen", zoals in het artikel gedaan wordt. Enkele jaren geleden stond ik steeds verbaasd als ik in een grootstad was en de mensen zomaar overstaken bij rood. Op het platteland gebeurt dit dan ook niet zo vaak (hier is de kans om voor het rood te staan ook kleiner, dus we hebben het er sneller voor over om eens even te wachten, tegenover als je om de 5 botten voor het rood staat.)
In de VS bijvoorbeeld wacht men alleen voor rood als er auto's zijn. Dit vind ik eigenlijk niet echt een slechte regel, zeker daar. Het kan inderdaad wel zijn dat er iets meer ongevallen zijn wanneer men het rood licht negeert, maar men moet uiteraard eerst wel zeker zijn dat de baan vrij is vooraleer men oversteekt. Normaal gezien kan je wel inschatten wanneer het veilig is om over te steken. Waarom nodeloos wachten terwijl er niemand is???
Met citaat antwoorden