28th December 2009, 17:29
|
|
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
Tutoring helpt...
Tutoring helpt...
Volgens het rapport van de Koning Boudewijnstichting zijn de ondersteunde leerlingen gemiddeld meer dan tevreden over hun tutor. Ze stellen het vooral op prijs dat ze persoonlijk begeleid worden, en dat ze aangemoedigd worden. Ze gaan beter plannen en organiseren en ontwikkelen een betere studiemethode.
De tutor zou voor hen ook, meer dan hun leraar, een vertrouwenspersoon zijn, waardoor ze makkelijker fouten durven te maken en zich kwetsbaarder durven op te stellen.
De onderzoekers stellen wel vast dat een aantal leerlingen snel weer afglijdt wanneer de ondersteuning stopt.
Voor tutors
De studenten die ondersteunen, leren meer geduld te hebben, beter te enthousiasmeren en meer positieve feedback te geven. Ze blijken na verloop van tijd ook beter om te kunnen gaan met diversiteit.
Het KBS-rapport zet wel in de verf dat de tutors niet zomaar voor de leeuwen gegooid mogen worden. Ze moeten goed begeleid worden en feedback krijgen, onder meer van de leraar van het kind in kwestie.
Voor leraren
Verschillende leraren zeggen dat leerlingen die een tijdlang ondersteund werden, vaak zelfverzekerder in de klas zitten en beter presteren. Via de tutor krijgen ze vaak ook meer zicht op de specifieke noden van hun leerlingen.
Velen pleiten voor een verankering van tutoring in het beleid, omdat tutors onmiskenbaar gaten in het zorg- en onderwijsnet opvullen.
DS, 28-12-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|