Enkele post bekijken
Oud 21st December 2009, 23:08
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Winkelen voor het klimaat

Winkelen voor het klimaat

BRUSSEL - Reportage Koopkracht bundelen voor groene maatregelen Enkele wortels veroverden zaterdag een GB Express in het centrum van Brussel. Ze pleegden een 'carrotmob', een vorm van milieuactivisme die mensen oproept hun koopkracht te bundelen in ruil voor groene maatregelen.

Een dansende wortel biedt een verkleumde voorbijganger warme wortelsoep aan. 'Moet u nog boodschappen doen, mevrouw? Waarom doet u dat dan niet in deze supermarkt? Dit is een carrotmob. In ruil voor de extra omzet zal de supermarkt investeren in energiebesparende maatregelen.'

Carrotmobbing valt onder de noemer consumer activism en was het idee van de Amerikaan Brent Schulkin. Hij merkte dat de traditionele methodes van actievoeren, zoals betogingen of boycots, weinig uithalen en raakte gefrustreerd.

Hij besloot de bedrijven tegemoet te treden: 'buycot' in plaats van boycot dus. Een ezel krijg je vooruit door hem te slaan met stokken, of door hem een wortel voor de neus te houden. Schulkin koos voor het laatste.

De 'carrot' verwijst naar de voordelen die de winkelier voor ogen houdt, de 'mob' naar de massa klanten die bij hem komen winkelen voor het goede doel.

Schulkin zette de eerste carrotmob op in San Francisco in 2008. Sindsdien volgden een veertigtal steden, van Helsinki tot Sydney. New York is de eerstvolgende stad op de lijst. Daarna is Bangkok aan de beurt.

Frank Delattin hield zaterdag samen met een vijftiental vrijwilligers de Brusselse Carrotmob. 'We hopen op een sneeuwbaleffect. Voor winkeliers is het de ideale manier om meer volk naar de winkel te lokken, meer winst te maken én te besparen.

'Voor ons is het de ideale manier om mensen te sensibiliseren en winkels energiezuiniger in te richten. Het is een win-win situatie. De realiteit is dat bedrijven alles doen voor geld. Voor veel activisten is dat de kern van het probleem, maar het kan ook een deel van de oplossing zijn. Ecologie en economie kunnen hand in hand veel veranderen.'

Brussel is al de tweede Vlaamse stad die overvallen wordt door de wortelbende. De eerste overval vond plaats in de Antwerpse Tugra Market in augustus. Er werd achteraf voor 2.000 euro geďnvesteerd in zuinige verlichting en koelsystemen.

De Brusselse GB Express in de Arenbergstraat tekende een contract om de hele dagomzet van zaterdag te investeren in groene maatregelen. Om de supermarkt op weg te helpen, werd een energie-audit uitgevoerd.

De pijnpunten zijn, zoals in veel supermarkten, het open koelingssysteem, de TL-lampen aan het plafond, het enkel glas en de slecht sluitende inkomdeur.

De Filippijnse winkelier Taroma Novero Ronnel wil er zo snel mogelijk wat aan doen. 'Toen ik de gevolgen van de Filippijnse overstromingen met mijn eigen ogen zag, dacht ik: de aarde is aan het sterven. Ik sta volledig achter dit initiatief.'

De familie Opsomer uit Brussel-Zuid rekent ondertussen af. Ze namen speciaal de trein naar het centrum voor hun boodschappen.

'We komen hier anders nooit. Maar een originele, positieve actie voor het klimaat willen we graag steunen. Hopelijk volgen de grote supermarkten snel, zodat onze weekaankopen, die we toch moeten doen, elke keer iets positief teweegbrengen.'

Ook Greg Arrowsmith ondersteunt de actie door hier te winkelen. 'Ik probeer te leven volgens mijn groene overtuigingen. Ik eet bijvoorbeeld alleen biologische seizoensgroenten van de markt, neem geen vliegtuigen en verwarm mijn appartement maar tot elf graden.

'Dat laatste is een beetje afzien. Maar vergeleken met de gigantische klimaatcrisis die op ons afkomt, stelt dat beetje afzien niets voor. Alleen door een beetje af te zien kunnen we iets structureel veranderen. Ik besef wel dat niet iedereen daartoe bereid is. Daarom is dit zo'n slim idee. Inkopen doen in een supermarkt is perfect haalbaar voor mensen die niet graag op de barricaden staan of afzien, maar toch iets goeds willen doen voor het milieu.'

http://carrotmob.org

DS, 21-12-2009 (Lennie Stinissen)