Proof of the pudding in the eating? Inderdaad!
Bisschop Léonard ruikt carrièrekansen
BRUSSEL - Paus Benedictus XVI heeft de volledige top van het Vaticaan herbenoemd. Slechts één functie blijft vacant, die van prefect van de congregatie voor de geloofsleer. In Franstalige kranten wordt daarvoor zelfs de naam genoemd van de bisschop van Namen, André-Mutien Léonard. Met Joseph Ratzinger als nieuwe paus zien de carrièrekansen van de conservatieve bisschop er erg mooi uit, inclusief voor de opvolging van kardinaal Danneels.
In alle Franstalige kranten werd gisteren druk gespeculeerd over de kansen van Léonard. Bijna alle kranten noemen Léonard voor een topbenoeming in Rome. De kranten van de groep Sud Presse schrijven dat de nieuwe paus de rangen van de kardinalen snel moet aanvullen, want heel wat kardinalen naderen de 80 jaar..
Léonard zelf spreekt over gissingen, maar ontkent niet dat hij interesse zou hebben voor een functie in Rome. ,,Het is niet aan mij om te oordelen of ik andere missies moet vervullen binnen de kerk. Als mij niets wordt gevraagd, is dat even goed. Als de paus eraan zou denken om me iets te vragen, zou ik antwoorden dat ik tot zijn dienst sta'', zegt Léonard in La Libre Belgique .
Léonard staat helemaal in het gedachtegoed van paus Benedictus XVI, die hem erg waardeert. ,,Dat hij naar Rome wordt gehaald, is daardoor zeker een werkhypothese'', zegt Tommy Scholtes, de kerkelijke raadgever van de Belgische ambassade bij de Heilige Stoel.
Dat Léonard zielsgelukkig was met de verkiezing van Ratzinger toonde hij op de RTBf. Het contrast met de koele Danneels kon nauwelijks groter zijn. In kerkelijke kringen blijft diens persconferentie van dinsdag een onderwerp van gesprek. De bijna unanieme conclusie is dat Danneels dat niet had mogen doen. Danneels toonde zich een slechte verliezer, waardoor het prestige dat de kardinaal in Rome heeft opgebouwd, een knauw kan krijgen. Danneels pleit altijd voor collegialiteit, zijn persconferentie was daar geen toonbeeld van.
,,De keerzijde is wel dat zijn positie in Vlaanderen er door versterkt kan worden'', zegt kerkhistoricus Jürgen Mettepenningen. Danneels wist inderdaad dat Vlaanderen niet zat te wachten op paus Ratzinger. Heeft hij willen aangeven dat het ook zijn keuze niet was? ,,Anderzijds zal Danneels zeker onderkennen dat een goede relatie met Rome zijn belang heeft, ook voor de kerk in Vlaanderen.''
En dan komt ook weer de opvolging van Danneels als aartsbisschop in beeld (DS 20 april) . Danneels ziet liever Léonard niet in zijn voetsporen treden - hij heeft een voorkeur voor Jozef De Kesel, de hulpbisschop van Brussel. Maar met paus Benedictus stijgen de kansen van Léonard met stip.
22/04/2005 Dominique Minten
©Copyright De Standaard