De Lijn zet 400 BOB's in tijdens oudejaarsnacht
BRUSSEL - Voor de dienstverlening tijdens oudejaarsnacht doet De Lijn een beroep op 400 vrijwilligers. Het gaat om 348 chauffeurs en een vijftigtal dispatchers, controleurs, technici en medewerkers van De LijnInfo.
De Lijn zet in totaal 303 voertuigen in op 168 lijnen. In een aantal gevallen gaat het om een speciale feestlijn met een gelegenheidstraject. Vorig jaar maakten 173.000 mensen gebruik van de feestbussen en -trams.
Biljet
Een biljet voor oudejaarsnacht kost 2,50 euro. Het is geldig voor een onbeperkt aantal ritten op oudejaarsavond (vanaf 18 uur) en op nieuwjaarsdag. Het is vanaf 18 december te koop in de Lijnwinkels en op 31 december vanaf 18 uur bij de chauffeur. Voor abonnees is oudejaarsnacht gratis en ook de gewone vervoerbewijzen blijven geldig.
De dienstregelingen van oudejaarsavond en -nacht zijn terug te vinden op de website van De Lijn, in de oudejaarsnachtmagazines op bus en tram en in de Lijnwinkels. Voor meer informatie kunnen de reizigers bellen naar het infonummer (070/220.200, 30 eurocent/minuut) dat ook de hele oudejaarsnacht bereikbaar is.
Gratis
In heel Vlaanderen zorgen een aantal overheden ervoor dat feestvierders gratis kunnen reizen. Zo is het vervoer gratis in de provincie Antwerpen, enkele gemeentes in Limburg (Hamont-Achel, Neerpelt, Overpelt en Peer), Oost-Vlaanderen (het Waasland), Vlaams-Brabant (lijnen 260, 270, 284 en 700) en Brugge.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de reizigers (54 procent) tijdens oudejaarsnacht gebruik maakt van de Lijn om een glaasje meer te kunnen drinken.
Bron:
www.nieuwsblad.be
Mening: Ik vind dit een zeer goed initiatief. Ik denk dat het toch veel ongevallen kan vermijden. En uit resultaten blijkt toch dat er ook gebruik van wordt gemaakt. Het gratis reizen is dan nog eens extra mee genomen. Maar toch denk ik dat als je zelfs 2,50 euro zoals in het artikel staat vraagt dat er nog veel mensen zijn die dan nog de bus zullen nemen. Want uiteindelijk rijd je auto ook nog niet op water.