Enkele post bekijken
Oud 14th December 2009, 12:42
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User

Kinderen zitten te veel

Schoolkinderen zitten te lang neer. Vooral in het lager onderwijs is dat het geval. Minstens zeven uur per dag zitten kinderen op school, reken daarbij hun huiswerk nog thuis en de uren dat ze voor tv slijten. Dat concluderen Zwitserse onderzoekers nadat ze vaststelden dat heel wat kinderen met rugklachten rondlopen.

Rugklachten
Ruim dertig procent van de kinderen tussen 7 en 14 jaar hebben rugklachten. Bij studenten eerste jaar verpleegkunde is dit zelfs 57%. Volgens een Zwitsers onderzoeksteam is te lang stilzitten één van de oorzaken. Ook onaangepaste schoolmeubelen en te zware boekentassen, vormen een struikelblok.

De vorsers stellen dat langer stilzitten dan twintig minuten, voor iedereen slecht is. Te lang zitten overbelast bepaalde punten vooral ter hoogte van rug, nek en schouders.

Zitbal
Een haalbare oplossing is een zitbal, zo stellen de onderzoekers. Het huidige meubilair is niet aangepast aan de nieuwe vormen van ergonomie en daarom biedt een zitbal een mooi alternatief. Op een zitbal kan je uren zitten en bewegen zonder storende geluiden te maken. Door met de bal te bewegen, zet je bovendien de spieren aan het werk. Tussen het zitten door, kan je ook oefeningen doen. (lvl)

Bron:http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kind...n-te-veel.dhtml

Bespreking: Ik verschiet niet van het resultaat. De kinderen van tegenwoordig doen niet veel meer aan lichaamsbeweging. ze zitten liever in hun zetel voor de tv.
Ik ben een voorstander voor meer lichaamsbeweging, misschien door de lessen lichamelijke opvoeding op het school te verhogen of meer activiteiten te voorzien om ze aan te sporen om te gaan sporten.
In het artikel zegt men dat je er rugklachten van krijgt en dat kan ik beamen, als ik lang zit heb ik altijd pijn in mijn onderrug. Om daarom nu meteen een zitbal in te schakelen? Dat vind ik niet zo'n schitterend idee, om nu overal zitballen in huis te nemen als vervanger van de stoel? Nee, liever niet, als je meer aan lichaamsbeweging doet is dat volgens mij wel in orde.
Met citaat antwoorden