14th December 2009, 00:24
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 23
|
|
Chinese BAIC koopt deel Saab
De Chinese autobouwer Beijing Automotive Industry Holding (BAIC) heeft een principeakkoord bereikt met de Amerikaanse autoproducent General Motors om een deel te kopen van de activa van GM-dochter Saab. Het zou onder meer gaan om de intellectuele eigendomsrechten voor twee sedans.
(tijd) - Het bericht over het principeakkoord tussen BAIC en GM stond zondag in de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal. Het blad baseert zich naar eigen zeggen op een bron die rechtstreeks bij het dossier betrokken is.
'BAIC en GM sloten het akkoord dit weekend in Zweden', klonk het. Volgens de overeenkomst zou BAIC de intellectuele eigendomsrechten verwerven voor twee sedans. 'Het Chinese bedrijf krijgt ook de toelating Saab-technologie in zijn eigen wagens te integreren.' Het zou gaan om bepaalde modellen van de Saab 9-3 serie en de Saab 9-5 reeks. Of BAIC ook de naam Saab mag gebruiken, is voorlopig niet duidelijk.
Prijskaartje
Welk prijskaartje aan het principeakkoord hangt, is ook nog niet bekend. Maar volgens de bron van Wall Street Journal zou BAIC de deal deels via leningen van Chinese staatsbanken willen financieren. De Chinese autobouwer kreeg van de Bank of China al een kredietlijn van 20 miljard yuan (1,99 miljard euro).
BAIC en GM zouden zondag de onderhandelingen ook nog voortzetten over andere mogelijke vormen van samenwerking.
De verkoop van Saab is een belangrijk element in de strategie van GM om de Amerikaanse autobouwer er weer bovenop te helpen. Maar de verkoop wilde de voorbije maanden niet echt vlotten. Vorige maand haakte de Zweedse bouwer van sportwagens Koenigsegg onverwacht af.
11:02 - 13/12/2009 De Tijd
Eigen mening:
Nadat de Koenigsegg Group (Koenigsegg Automotive AB en Eker Groep AS) afhaakten om Saab van GM over te kopen, blijkt dat BAIC een "koopje" kan doen. De Koenigsegg Groep haakte naar eigen zeggen af omdat de onderhandelingen te lang duurden (al zal het meer gelegen hebben aan het feit dat Koenigsegg Automotive AB te klein was om Saab over te nemen, zelfs ondanks het extra geld van Eker Groep AS), tot spijt van de Zweedse regering die de zaak tot op de voet volgde. Daarna probeerde het Nederlandse (maar met Russisch geld en sinds kort zelfs een Engels fabriek) Spyker Cars NV met een aantal investeerders te onderhandelen over Saab. Nu is het dus BAIC (hoogstwaarschijnlijk) dat Saab voor een gedeelte gaat overkopen. Het gaan namelijk over de technologie van bepaalde modellen en de plannen van 2 sedans. Dat er enkel delen verkocht worden is dankzij het Zweedse ministerie van Economische Zaken dat erop toekijkt dat de risico's gespreid zijn en dat het voor een eventuele koper makkelijker is (ivm prijs en grootte vd investering). Moest dit allemaal bevestigd worden, dan ziet het er niet naar uit dat Saab daadwerkelijk gaat overgenomen worden, maar eerder gaat leeggeplukt worden... Zoals al eerder gebeurde met MG Rover (dat werkt ook verkocht aan een Chinees bedrijf dat op haar beurt alle technologie gebruikte om in eigen land te integreren in Chinese wagens.
Het ziet er al bij al niet zo rooskleurig uit voor Saab in Zweden. Voor GM daarin tegen wel, zij hebben namelijk (als de deal door gaat) wat passiva dat in deze tijden van crisis omgezet wordt naar activa.
Gelukkig zijn de politici in Zweden niet zo naïef als de Belgische (en vooral Vlaamse) collega's. De Zweden hebben nog wel wat troeven achter de hand gehouden zodat Saab toch niet helemaal kan leeggeplukt worden.
Bronnen gebruikt voor het vormen van een kijk op het artikel:
- De Telegraaf
- Autoblog.nl
- De Tijd
- BIAEC.com
- en.wikipedia.com (bron geverifieerd)
|