13th December 2009, 11:28
|
Registered User
|
|
|
|
Strooidiensten eerste keer uitgerukt
Strooidiensten eerste keer uitgerukt
De strooidiensten van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn in de nacht van zaterdag op zondag voor de eerste keer deze winter uitgereden. Op zowat alle gewest- en autosnelwegen in Vlaanderen werd preventief gestrooid, zo heeft Jo Lieben van het Agentschap Wegen en Verkeer zondag gezegd.
'Er heeft een algemene preventieve strooibeurt plaatsgevonden', aldus Lieben. Hij verwacht dat de strooidiensten de volgende dagen nog wel vaker in actie zullen moeten treden.
De voorbije 25 jaar werden elk jaar gemiddeld bijna 37.000 ton dooimiddelen op de Vlaamse wegen verspreid. Dat kostte gemiddeld 7,5 miljoen euro per jaar aan dooimiddelen, personeel en gereedschap, zo blijkt uit gegevens op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Bron: www.standaard.be, 13 december 2009
Mening: Ik vraag me af we hier niet op kunnen besparen. Het is echt wel een grote som geld. Veiligheid is belangrijk, maar preventief strooien wanneer het nog niet vriest is toch wel een beetje echt overbodige uitgave denk ik. Dit geld kan heel goed in andere belangrijkere zaken geïnvesteerd worden. Als je dan toch in verkeer en veiligheid geld pompt. Doe dit dan in alcholcontroles of snelheidsduivels jagen. Ik denk dat dit voor meer problemen zorgt dan een beetje ijzel of sneeuw. Dit wil niet zeggen dat ik vind dat strooien niet moet. Maar ik vind wel dat je spaarzamer met deze middelen kan omspringen. In Wallonië strooien klinkt rond deze tijd van het jaar normaal, maar Vlaanderen is nog zo goed als vriesvrij (jammer genoeg).
|