12th December 2009, 21:13
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Laakdal
Posts: 30
|
|
Meer alcoholverbruik bij 'drankovergoten' films
Meer alcoholverbruik bij 'drankovergoten' films
Zien drinken doet drinken — Jongeren die naar een film kijken waarin stevig wordt gedronken, drinken ondertussen zelf ook meer alcohol. Mannen zijn er gevoeliger voor dan vrouwen. Die heeft de Nederlandse gezondheidswetenschapper Renske Koordeman donderdag gezegd tijdens een congres in Nijmegen over alcoholproblematiek onder jongeren.
Koordeman liet groepen jongeren kijken naar de film 'What happens in Vegas', waarin hoofdrolspelers Cameron Diaz en Ahston Kutcher flink wat alcohol verzetten. De onderzoekster maakte ook een ’brave’ versie van de film door alle alcoholmomenten eruit te knippen. Jongeren die naar de ’drankovergoten’ film keken, liepen tweemaal zo vaak naar de koelkast om een nieuw biertje te pakken.
Op het congres komt ook aan de orde dat jongeren die veel drinken en dat ook steeds meer gaan doen, een genetische afwijking hebben. Nederlandse jongeren zijn de zwaarste drinkers van Europa volgens psycholoog Carmen van der Zwaluw, die de genetische afwijking heeft ontdekt. 'Het blijkt dat het gen dat zorgt voor het serotonineniveau in de hersenen bij jongeren die veel drinken een kleine afwijking vertoont. Serotonine is een stof die zorgt dat je je prettig voelt. Door de afwijking wordt er minder serotonine aangemaakt. Jongeren met deze afwijking drinken aantoonbaar meer dan hun leeftijdgenoten, maar mijn ontdekking is nog zo nieuw dat er nog veel onderzoek moet worden gedaan naar hoe het precies zit', aldus Van der Zwaluw.
De gevonden genetische kwetsbaarheid levert wetenschappelijk bewijs voor het feit dat in sommige families veel meer alcoholisten voorkomen dan in andere.
Bron: DS 10/12/09
Zo zie je maar dat de jeugd toch zeer beïnvloedbaar is, als de invloed van een film al zo groot kan zijn dan kan je al een idee vormen wat een vriendenkring met een jongere kan doen. Dit is zeker nog een taak voor ons als toekomstige leerkrachten, de jeugd helpen om een grotere weerstand te krijgen tegen groepsdruk of beïnvloeding van reclame.
|