19th April 2005, 11:34
|
|
------
|
|
|
|
De nieuw conservatief
De burger uit de liberaal-conservatieve maatschappelijke bovenlaag die alle ruimte wil geven aan technologische ontwikkeling, maar zich verzet tegen sociale en culturele vernieuwing.
Mensen uit dit sociale milieu hechten veel belang aan het in stand houden van traditionele normen en waarden enerzijds en het beschermen van hun sociale status anderzijds. Het leven en handelen volgens etiquetteregels vindt men uitermate belangrijk en aan werken en presteren ontleent men een omvangrijk deel van hun identiteit. Binnen het milieu van de nieuwe conservatieven vindt men veel kunst- en cultuurliefhebbers. Ze staan positief ten opzichte van technologische ontwikkelingen, maar zijn behoudend in sociaal en cultureel opzicht. Sociale relaties zijn veelal hiërarchisch van aard; familierelaties spelen een centrale rol in het leven van de nieuwe conservatief.
Persoonlijke noot
Persoonlijk ben ik niet geneigd mensen in een hokje te stoppen en zeker niet omwille van enkele doorzichtige vragen. Toch klopt een "gedeelte" van deze beschrijving. Etiquetten zijn namelijk niet één van mijn specialiteiten. De waarheden die ik aan mezelf toeschrijf zijn in het cursief gezet. Dit ter verduidelijking
Vervolgens zijn op u de volgende waardenprofielen van toepassing, van meest naar minst passend:
Moderne burgerij
Opwaarts mobielen
Traditionele burgerij
Kosmopolieten
Gemaksgeorienteerden
Postmaterialisten
Postmoderne hedonisten
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
|