10th December 2009, 18:06
|
|
Griet, ik vind dit een geweldige post!
Ik deel je mening, maar ik wou nog even zeggen dat kinderen zeer vaak imitatiegedrag vertonen. Waarschijnlijk is dit bij 1 kind begonnen omdat dit kind het had ontdekt op het internet. Het wou het waarschijnlijk wel eens uitproberen. Vervolgens heeft het het verteld aan zijn vriendjes. Om 'stoer' te zijn en erbij te horen. kinderen rond die leeftijd moeten zichzelf nog bewijzen. Zij ervaren een enorme groepsdruk om erbij te horen volgens mij en daardoor ga je rare dingen doen. Niemand wil uitgesloten worden éh? Om die reden denk ik dat wij hier nog nooit eerder van hoorden. Het ontdekken van zoiets duurt volgens mij lang, maar het verspreid zich als een lopend vuurtje. Een reden voor het feit dat het net nu ontdekt is en niet toen wij die leeftijd hadden kan bijvoorbeeld zijn dat jongeren nu bijna altijd en overal toegang hebben tot het net. Ik denk dat dat 'in onze tijd' nog niet hetzelfde was, zoals het nu is. Ik vind het mooi dat jij hier over met je leerlingen zou praten. Ik denk inderdaad dat dit zou kunnen aanzetten tot. Maar aangezien dit gedrag al bezig is, denk ik dat erover praten en hun wijzen op de gevaren een grote slaagkans heeft. Hen hierover een waargebeurt verhaal vertellen is misschien ook niet zo'n slecht idee. Als laatste wil ik nog 1 ding zeggen. Je verteld dat jij je ouders, familie, leerkrachten zou inlichten. Maar deze jongeren, het gaat in dit geval om een 14 jaar 'jonge' jongen, voelen volgens mij een enorme groepsdruk en durven dit denk ik ook niet gaan 'verklikken'. Wij (18-jarigen) hebben volgens mij al een bepaalde autonomie verworven en een kritische kijk. Deze jongeren staan nog maar aan het prille begin van de ontwikkeling van hun eigen identiteit. Hun identiteit wordt nu nog merendeels bepaalt door hun vrienden.
|