Enkele post bekijken
  #1  
Oud 10th December 2009, 17:03
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Uitgesteld rookverbod veroorzaakt 5.000 meer doden

'Uitgesteld rookverbod veroorzaakt 5.000 meer doden'
BRUSSEL - Er zullen tegen 2014 vijfduizend Belgen meer sterven doordat het algemene rookverbod op de lange baan geschoven wordt. Bovendien zullen daardoor ook 10.000 mensen een niet-fataal hartaanval of beroerte krijgen. Dat stellen de Belgische Cardiologische Liga, de Belgische Vereniging voor Cardiologie, European Heart Network en European Society of Cardiology donderdag in een persbericht.

De beslissing van de Kamercommissie Volksgezondheid om voorlopig nog geen algemeen rookverbod in te stellen, noemt professor Simon Capewell van de European Society of Cardiology rampzalig.

Op basis van hun studies en een extrapolatie van de inspanningen in andere landen met een effectief verbod, voorspellen de organisaties dat er door het uitgestelde rookverbod vijfduizend meer doden in België geteld worden tegen 2014 en dat er ook meer dan 10.000 niet-fatale hartaanvallen en beroertes zullen zijn.

'De Belgische politici hebben de morele plicht om zo snel mogelijk een rookverbod in te stellen. De beslissing uitstellen, zal fataal zijn voor verschillende mensen', waarschuwen de Belgische Cardiologische Liga, de Belgische Vereniging voor Cardiologie, European Heart Network en European Society of Cardiology.

De Heart Group van het Europees Parlement evalueerde donderdag trouwens de Europese maatregels in de strijd tegen hart- en vaatziekten. 'Tachtig procent van de vroegtijdige sterfgevallen kan voorkomen worden door grote risicofactoren zoals ongezond eten en roken aan te pakken', argumenteert Heart Group. Volgens die groep Europese parlementsleden moeten alle bewindvoerders, ongeacht hun beleidsniveau, preventie aanmoedigen.

Bron: De Standaard, 10/12/09

Mening: Ergens vind ik het wel logisch dat er meer mensen sterven wanneer het algemeen rookverbod wordt uitgesteld. Zo’n rookverbod gaat er volgens mij voor zorgen dat er toch een aanzienlijk aantal mensen gaat proberen stoppen met roken. Het is dan ook normaal dat de kans op kanker en hart- en vaatziekten weer afneemt. Een uitstel zou er voor mij niet mogen komen, maar ik ben dan ook een niet-roker. Ik kan me voorstellen dat rokers het hier moeilijker mee hebben.
Met citaat antwoorden