Castro verwijt Obama zwakke houding in klimaatdebat
De vader van de Cubaanse revolutie Fidel Castro heeft de Amerikaanse president Barack Obama aangevallen omdat hij "zwak" reageert tegenover de onverantwoordelijke en willekeurige oligarchie in de Verenigde Staten, die negatief staat tegenover alle maatregelen voor het klimaat.
"Obama is niet onwetend. Hij beseft, net zoals Al Gore, dat de opwarming van de aarde een grote bedreiging vormt. Maar Obama twijfelt en toont zich zwak tegenover de onverantwoordelijke en willekeurige oligarchie in zijn land", schrijft Castro in een open tribune op de website Cubadebate.
Maatregelen noodzakelijk
Volgens Castro moet Obama gewoon maatregelen nemen zonder zich van het Amerikaanse congres aan te trekken. "Als er in Kopenhagen een akkoord bereikt wordt, betekent deze top een bescheiden vooruitgang in de zoektocht naar oplossingen voor de opwarming van de aarde", stelt Fidel Castro nog. Hij waarschuwt verder dat de rijke landen de lasten willen doorschuiven naar de arme landen.
Bron:
www.hln.be
Datum: 10/12/09
Eigen mening:
Ik ben het niet eens met Castro. Ik denk dat Obama er alles aan wilt doen om aan die oligarchie (de macht is in handen van een kleine groep mensen (uit de bevoorrechte klasse)) een einde te maken.
Hij is nu aan het proberen, wat zijn voorgangers hebben scheefgetrokken terug recht te trekken. Maar je moet hem ook tijd geven om dit te doen.
Over Castro’s mening dat Obama negatief staat tegenover alle maatregelen voor het klimaat, kan ik mij niet echt over uitspreken. Ik vind dat Obama op dit vlak zich meer afzijdig houdt. Wel vind ik het ongehoord dat hij niet het hele klimaatdebat in Kopenhagen bijwoont…
Wat Castro zegt over dat de rijke landen de lasten willen doorschuiven naar arme landen, daar moet ik hem spijtig genoeg wel gelijk in geven. Zo is er een ontwerp dat een deadline voor de ontwikkelingslanden voor het reduceren van broeikasgassen opgelegd, terwijl de rijke landen nog steeds tweemaal zoveel zouden mogen blijven uitstoten. (zie post Jana Dua: Heibel om uitgelekte ontwerptekst Kopenhagen)