Waarschuwen voor controles met autolichten is strafbaar
8/12/09
www.hbvl.be
Wie met zijn lichten knippert om tegenliggers te waarschuwen voor controles, is strafbaar. Een vrouw uit Aalst moet een boete van 100 euro betalen omdat ze de pech had dat de tegenligger die ze waarschuwde een politiecombi was.
Knipperen met de lichten mag volgens de politieagenten enkel als er gevaar dreigt, anders is het bij wet verboden omdat het tegenliggers kan verblinden.
Eigen mening:
Wie er nog aan moest twijfelen dat knipperen met je lichten niet bij wet verboden is. Is bij deze bij de mond gesnoerd.
Zo'n grote boete voor zoiets?
Ik vind het een beetje overdreven, maar ze hebben gelijk!
Zulke controles zijn nodig. Ik wil niet het slachtoffer zijn van een persoon die doordat er iemand met zijn lichten knippert (of dergelijks) nog net kan ontsnappen en die dan 100m verder frontaal iemand omverrijdt.
Die persoon die knipperde met zijn lichten, die begrijp ik langs de ene kant wel.
Zij zal misschien gedacht hebben van ja, de politie staat verderop. Doe misschien nog snel je gordel om of zoiets.
Maar ik denk dat dit een verkeerde redenering is. Zij had niet mogen knipperen met haar lichten. Want enkel op deze manier kunnen de "doodrijders" uit het verkeer gehaald worden.