Italiaanse minister wil 150 per uur op snelweg
Voorstel stuit op verzet ondanks beperkingen — NVT - De Italiaanse senaatscommissie Mobiliteit bespreekt vandaag een voorstel om de maximumsnelheid te verhogen naar 150 kilometer per uur op de autosnelweg. Er zijn wel beperkingen: alleen grote auto's mogen zo snel rijden.
Italiaanse bestuurders staan bekend om hun roekeloze rijgedrag, en dat imago wordt binnenkort misschien nog versterkt. Altero Matteoli, minister van Verkeer en partijgenoot van premier Silvio Berlusconi, wil de maximumsnelheid op de snelwegen verhogen van 130 naar 150 km per uur.
Opmerkelijk: in principe mág het al op sommige plaatsen in Italië, maar geen enkele wegbeheerder heeft het aangedurfd om ook echt zulke verkeersborden te plaatsen. De reden daarachter? De studies die aantonen dat het sterftecijfer daalt als de snelheidsbeperking wordt verlaagd. Als iedereen in Europa 3 km per uur trager rijdt, vallen er elk jaar ruim vijfduizend doden minder in het verkeer.
Toch wil minister Matteoli de regel van 150 per uur nu uitbreiden naar het hele land, weliswaar met enkele beperkingen. Zo mag het alleen op autowegen met drie rijstroken en een pechstrook, en niet voor alle auto's. 'Het is alleen toegestaan voor auto's die door hun cilinderinhoud en veiligheidsfuncties gemaakt zijn om 150 te rijden', zegt de minister. 'Zeker geen kleine auto's dus.'
De vele bestuurders van de in Italië zo populaire Fiat Panda mogen hun plannen om het gaspedaal ongestraft wat dieper in te drukken dus al vergeten - al rest de vraag wat de minister precies bedoelt met 'grote auto's'.
Wegpolitie is tegen
Consumentenorganisaties en milieubewegingen zijn fel gekant tegen het voorstel, dat vandaag wordt besproken in de Italiaanse Senaat. 'Pure propaganda', zegt senator Marco Filippi. 'Zelfs voor de winst in termen van tijd is deze maatregel belachelijk, gezien de huidige staat van onze wegen.'
Ook de Italiaanse wegpolitie is tegen het voorstel. 'We vragen ons af waarom geen enkel ander Europees land denkt dat het de snelheid beter verhoogt om de vermindering van het aantal verkeersslachtoffers te realiseren', klinkt het. 'Hebben we misschien de beste wegen of de meest moderne vloot van voertuigen? Alle andere landen verlagen de snelheid. Zijn zij dan dom bezig?'
Geen kans in Europa
Belgen met een zware voet zullen in ieder geval moeten emigreren naar Italië als ze aan boetes willen ontsnappen, want Etienne Schouppe (CD&V) is niet van plan om zijn Italiaanse collega te volgen. 'Als we over de materie discussiëren op Europees niveau, zal dit niet veel kans maken.'
Er vallen in Italië overigens relatief gezien minder verkeersdoden dan in België. Bij ons zijn er dat ongeveer 100 per miljoen inwoners, in Italië 92,4. In Duitsland, waar op sommige autosnelwegen helemaal géén snelheidslimiet geldt, vallen 'maar' 61 doden per miljoen inwoners.
http://www.standaard.be
Mening: Ik ben niet tegen het voorstel van Altero Matteoli want uit studies blijkt misschien wel dat er minder slachtoffers vallen als we trager rijden maar in Duitsland waar er geen snelheidslimiet is, vallen er veel minder verkeersslachtoffers dan in België of in Italië. Ik vind wel dat je 150 km/h zeker niet op elke snelweg kan toelaten en zeker omdat sommige wegen daar ook totaal niet geschikt voor zijn. Ik denk wel dat hij deze maatregel nog verder moet uitwerken want wat is voor hem een grote auto? De meeste auto’s tegenwoordig halen wel 150km/h maar of dit wel veilig en verantwoordt is, weet ik niet. Dit zou ook mogelijke ongevallen met zich mee kunnen brengen doordat sommige auto’s niet meer tijdig kunnen stoppen. Ik ben ook van mening dat men op sommige autosnelwegen in België sneller zou mogen rijden dan 120km/h maar dan moet er wel rekening worden gehouden met enkele belangrijke zaken.