8th December 2009, 18:19
|
Registered User
|
|
|
|
Welk woord volgt swaffelen op?
di 08/12/2009 - 09:31
Ook dit jaar kiezen de Nederlanders hun favoriete woord van het afgelopen jaar. Op de internetsite van Van Dale kunnen ze stemmen voor de opvolger van het woord swaffelen, dat vorig jaar ging lopen met de titel “woord van het jaar”.
Nog tien woorden maken kans om tot “woord van het jaar” bekroond te worden.:
* Hypotheekleed
* Zeilmeisje
* Mexicaanse griep
* Griepcommissaris
* Oeps-gebied
* Ontvrienden
* Recessionista
* Spuugkit
* Tomtomburger
* Twitterazzo
Op de site www.woordvanhetjaar.nl is de betekenis van de woorden te lezen. Zo is oeps-gebied een zone in de hersenen die verhoogde activiteit vertoont wanneer iemand zich vergist. Een tomtomburger is dan weer een burger die zich op zijn levensweg passief laat leiden door de mogelijkheden die de staat hem biedt.
De verkiezing is een organisatie van uitgeverij Van Dale in samenwerking met dagblad De Pers. Eerder verkozen de leden van het genootschap Onze Taal twitteren tot woord van het jaar 2009.
Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...208_WoordvhJaar
BESPREKING: Wie onder ons heeft het woord swaffelen veel gebruikt? Ik herinner me dat er in de eerste maand nadat het bekend was gemaakt even een hype is geweest maar sindsdien swaffelt er precies niemand meer
Vandaag las ik voor het eerst (naar aanleiding van de zwangere vrouw die overleden is) dat wij een griepcommissaris hebben. Dat moet je maar als functie onder je naam schrijven en hiervoor nog genomineerd zijn voor meest favoriete woord van het jaar!
|