6th December 2009, 19:01
|
Registered User
|
|
|
|
Typisch Rusland
Dit artikel is eigenlijk een artikel dat als boecht wordt beschouwd. Ik zou het echter zelf gepost hebben, indien niemand mij voor was. Omdat de clue achter dit artikel wel van groot belang is, vind ik.
Rusland staat in mijn ogen voor een verval van regels en normen. Gisterenavond is mijn visie over Rusland nogmaals bevestigd.
Dit artikel doet mij denken aan het gelijkaardige ongeval van 1994 in België.
Veel mensen denken eraan om op oudejaarsavond te gaan feesten, ze denken er niet aan dat ze op nieuwjaarsdag ‘wel eens weg kunnen zijn.’ 15 doden vielen er op 31 december 1994 in het Switel hotel.
"Het Switel-hotel aan het Antwerpse Kievitplein blijft ontegensprekelijk gekoppeld aan de dramatische oudejaarsavond, 31 december 1994, toen omstreeks 22u50 brand uitbrak in de aanpalende feestzaal van het hotel. De aangebrachte feestdecoratie vatte vuur wat de vele feestvierders fataal werd. De balans was bijzonder zwaar; 15 mensen kwamen om het leven en er waren 164 zwaargewonden.
In oktober 2003 werd door het Antwerpse stadsbestuur een vergunning afgeleverd om over te gaan tot het slopen van het hotel."
Wat mij terug brengt tot het artikel van Rusland is dat het "Het Kreupele Paard", zo heet(te) de discotheek, niet in orde was met de brandveiligheid. Het Switel hotel was ook niet in orde met de brandveiligheid. Het eiste de levens van 109 en 15 doden.
Wat jammer is aan deze zaak, naast de 109 en 15 doden in Antwerpen, is dat de gewonde slachtoffers waarschijnlijk niet vergoed zullen worden voor de geleden schade. Zo was het in 1994 bij het Switel hotel en ik vermoed, aangezien Rusland een 'erger' systeem hanteert dan België, dat de gewonden in Rusland zeker niet vergoed zullen worden. De gewonden van het Switel-ongeluk werden niet vergoed onder de regel: "Je betreedt steeds een gebouw op eigen risico." Dit vind ik 'flauwekul'. Als klant weet je niet of de eigenaar in orde is met de brandveiligheid.
De discotheek in Rusland had geen nooduitgangen. Dit kan in mijn ogen niet. In België hebben alle discotheken 1 of meerdere nooduitgangen. Als ik me vergis, hoop ik dat de uitzonderingen al vanaf vandaag begonnen zijn met het maken van nooduitgangen.
Het is raar dat deze discotheek vergunningen kreeg. Ik durf zelfs het woord corruptie in de mond te nemen om in deze situatie enige logica te brengen. Het zou mij niet verbazen dat er corrupte praktijken en handelingen gebeuren in Rusland.
Ik kan moeilijk begrijpen hoe de eigenaar op het idee is gekomen om vuurwerk binnenin de discotheek te gebruiken. Dit kan in mijn ogen niet. TENZIJ de nodige noodmaatregelen (evacuatieplan, nooduitgangen) genomen worden en er voldoende veiligheid en ruimte is. Op Reverze (Sportpaleis) wordt er ook vuurwerk gebruikt. Weliswaar worden hier de nodige veiligheidsnormen nageleefd. In het Sportpaleis zijn er ook voldoende nooduitgangen en is er voldoende ruimte zodat de 'fuifgangers' sneller naar buiten kunnen voor de rook hen belemmerd om te vluchten. In een kleine ruimte vind ik dat vuurwerk niet binnen mag gebruikt worden, elke 'normaal-denkende' mens zou dit moeten weten.
|