Enkele post bekijken
  #9  
Oud 6th December 2009, 16:56
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik ben eveneens van mening dat kinderen moeten leren dat er gewerkt moet worden om dingen te kunnen kopen. Op jonge leeftijd kan je ze dat natuurlijk niet op die manier vertellen, maar je kan altijd met smoesjes werken, als "dat past toch zeker niet in de zak van Sinterklaas" of "Sinterklaas heeft veel speelgoed om uit te delen, maar misschien had hij net niet dat wat jij wilde". Om 'problemen' te vermijden, kan je toch samen met je kind een Sinterklaasbrief schrijven, en hoe meer kindjes opkleven/opschrijven/..., hoe meer keuze je zelf hebt als ouder.
Eén kind alles geven wat hij/zij wil, maakt inderdaad een verwend nest van dat kind, maar dat geldt even goed zo voor 2 kinderen. Ik begrijp niet waarom je die 2 dan alles moet geven wat ze willen, dan worden het gewoon 2 verwende nesten. Elk kind moet leren dat het leven niet opgebouwd is uit 'krijgen krijgen krijgen', of het nu enig kind is of kind in een groot gezin, dat maakt toch geen verschil.
Bij mij komt Sinterklaas nog steeds. Mijn ouders spelen nog altijd mee alsof ze van niets weten, ook al ben ik 21. Soms denk ik ook van "hoo, doe niet zo belachelijk", want ik sta heus niet graag door de schoorsteen te roepen "dankuwel sinterklaas en zwartepiet", maar als je ouders je nog steeds een Sinterklaaskado willen geven, speel je het toch gewoon mee... Elk jaar liggen er letterkoekjes, mandarijntjes, speculaas, chocolade en marsepein klaar, niet meer in zo'n grote hoeveelheden als vroeger, maar het is het gebaar dat telt! En dan gaan we samen naar het Shopping Center en krijg ik daar iets kado. Om mijn ouders te bedanken geef ik hen gewoon een kus en zeg ik "danku Sinterklaas", dat is toch het minste wat je kan doen... En daarvoor hoef je heus geen verwend nest te zijn...
Je moet je kind blij leren zijn met wat het krijgt, anders zal hij/zij mogen merken wat het is om niets meer te krijgen, dan zal alles snel keren nadien...
Met citaat antwoorden