Enkele post bekijken
Oud 5th December 2009, 18:20
annelies.peelaers annelies.peelaers is offline
Registered User

Meer dan honderd doden na brand in Russisch café

De dodentol na de brand in een café in de Russische stad Perm is opgelopen tot 109. 98 mensen stierven ter plaatse, 11 anderen bezweken aan hun verwondingen in het ziekenhuis. De politie heeft de twee eigenaars van de bar opgepakt. Een van hen blijft ontkennnen dat de brand ontstond door onvoorzichtig gebruik van vuurwerk.

De brand in het café ontstond na een ontploffing van vuurwerk. Uit eerste vaststellingen blijkt dat het café niet in orde was op het vlak van brandbeveiliging.

'140 slachtoffers zijn opgenomen in het ziekenhuis. 85 van hen zijn er bijzonder erg aan toe', verklaarde de minister van Gezondheid van het district Perm, Dmitri Trichkine. 'De gewonden hebben tweedegraads brandwonden en zijn geïntoxiceerd door koolstofmonoxide.'

Er worden twee vliegtuigen met materiaal om brandwonden te verzorgen worden naar Perm gestuurd. Volgens de gegevens van de minister van Binnenlandse Zaken Raschid Nurgalijew zijn er geen buitenlanders bij de slachtoffers.

Vuurwerkfonteinb
Op Russische televisiezenders waren al beelden te zien van de tragedie. Daarop is te zien hoe de vonken van een vuurwerkfontein een plastic zeil in brand zetten. Het vuurwerk was enkel geschikt voor gebruik in open lucht, en mocht binnen niet worden gebruikt.

p het moment van de brand waren er 250 gasten aanwezig in het café. De Russische premier Vladimir Putin heeft verklaard dat de schuldigen streng gestraft moeten worden. 'Deze catastrofe moet zorgvuldig onderzocht worden', aldus Putin.

Paniek

Het hoge aantal gewonden, minstens 130, zou ook te wijten zijn aan de paniek die uitbrak toen de brand ontstond. Na een eerste onderzoek bleek dat het café geen ramen en slechts één uitgang heeft.

De Russische televisiezender Vest-24 toonde beelden van op elkaar gestapelde lijken op de straat. De Russische president Dmitri Medvedev heeft voor komende maandag een dag van nationale rouw afgekondigd.

Bron: Het Nieuwsblad online

Grote ramp, zal ik maar zeggen. Dit eist een grondig onderzoek over hoe de brand nu eigenlijk is ontstaan, maar ik denk dat het toch al wel zeker is. Het feit dat het café maar 1 uitgang had en geen ramen baart me ook wel zorgen. Is er dan nooit eerder controle geweest in dit café wat brandveiligheid betreft? Duidelijk niet; ook al omdat het artikel zelf zegt dat de brandveiligheid niet in orde was! Ik denk dat hier dan toch wel verandering in zal (moeten) komen. Het aantal doden is vrij groot, en ik denk dat een dag van nationale rouw hier wel te pas komt.
Met citaat antwoorden