Enkele post bekijken
Oud 4th December 2009, 10:48
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User

Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Bijhorend artikel

221 cellen extra in 2009

Dit jaar kwamen er 221 gevangeniscellen bij. Dat zegde Justitieminister Stefaan De Clerck (CD&V) tijdens het debat over zijn beleidsnota voor 2010.

Dat zijn er al heel wat meer dan de 12 die er in 2008 extra bij kwamen, maar nog veel minder dan de 2.500 die CD&V in de eerste twee jaren van de legislatuur wilde bouwen.

De Clerck zegde verder dat het aantal geïnterneerden, psychiatrisch gestoorde criminelen, in vijf jaar tijd met 20% is gestegen tot 4.000 nu. Hij stelde dat de regering vanaf 2009 gedurende vier jaar ieder jaar 3,82 miljoen euro uittrekt om minder gevaarlijke geïnterneerden in private instellingen op te vangen. In totaal komen er zo 560 opvangplaatsen bij.

De Clerck mag in 2010 1,739 miljard euro uitgeven, 1% meer dan in 2009. Maar toch moet Justitie ook besparen: 25 miljoen op personeel en 5 miljoen op werkingskosten.

Bron: www.gva.be

Mijn mening:
Volgens mij zal dit nog een hele tijd voor problemen zorgen. Er komen wel cellen bij maar het aantal criminelen en gestoorden stijgt ook elk jaar. Wat me ook wet verontrust is het feit dat ze willen besparen op personeels- en werkingskosten. Overal klagen ze dat ze onderbemand zijn, en nu willen ze ook nog gaan besparen op personeelskosten?! Misschien is het zoals in het artikel hieronder staat wel een goed idee om gedetineerden over te plaatsen naar een ander land. Waar er wel plaats genoeg is.
Met citaat antwoorden