Enkele post bekijken
  #2  
Oud 4th December 2009, 09:14
Leen.Melis Leen.Melis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol
Posts: 69
Dat vijftigplussers niet zo erg goed in de markt liggen bij werkgevers, vind ik persoonlijk niet erg verrassend. De aanwerving van een vijftigplusser doet de loonkosten van een onderneming immers sterker stijgen dan de rekrutering van een jongere werknemer. Bovendien is het inderdaad zo dat twintigers en dertigers doorgaans flexibeler zijn op de werkvloer dan hun wat oudere collega's. Maatregelen als loonlastenverlagingen en meer financiële tussenkomsten voor opleiding en begeleiding kunnen bijgevolg effectief bijdragen tot een toename van de nog steeds lage tewerkstelling van vijftigplussers.

Wat me wel verbaasde was, dat de capaciteiten van vijftigplussers vaak laag worden ingeschat door hun jongere collega's. Zelf ben ik er namelijk van overtuigd dat vijftigplussers een bron van kennis vormen binnen de onderneming. De meesten onder hen staan namelijk al jaren in het vak en hebben dus enorm veel ervaring. Een mogelijke oplossing voor dit probleem zou kunnen zijn dat ondernemingen van hun oudere werknemers een soort van rolmodel maken voor hun jongere werknemers. Hiermee bedoel ik dat oudere werknemers actief betrokken zouden moeten worden, bij de begeleiding van het werkproces van de jongere werknemers. Daardoor zullen de jongere werknemers op termijn meer respect opbrengen voor hun oudere collega's, wat eveneens de productiviteit van de onderneming ten goede komt.
Met citaat antwoorden