Enkele post bekijken
  #4  
Oud 3rd December 2009, 17:57
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Nationale Loterij wil verkoop aan minderjarigen sanctioneren

Nationale Loterij wil verkoop aan minderjarigen sanctioneren
BRUSSEL - Krantenwinkels die kansspelen van de Nationale Loterij aan minderjarigen verkopen, zullen binnenkort op de vingers getikt kunnen worden door de Nationale Loterij. 'De verantwoordelijkheid ligt bij hen', reageert Marc Frederix, marketingdirecteur bij de Nationale Loterij.

Uit een studie van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) bleek woensdag dat jongeren massaal gokken en zelfs spelletjes spelen die bij wet verboden zijn. 'Nu laat de Nationale Loterij al in krantenwinkels afficheren dat spelen voor geld verboden is voor mensen jonger dan achttien jaar', stelt Frederix. 'Die communicatie wordt alvast gecontroleerd.'

In overleg met het OIVO wil de loterij krantenwinkels aanpakken die herhaaldelijk kansspelen aan minderjarigen verkopen. Zo sluit de Nationale Loterij niet uit dat verkooppunten die zich niet aan de wet houden, op termijn niet langer producten van de Nationale Loterij zullen mogen verkopen. 'In het buitenland duiken dergelijke sanctiesystemen al op', aldus Frederix. Vanaf wanneer de Nationale Loterij sancties zal uitdelen, is nog niet duidelijk.

Het OIVO trok woensdag aan de alarmbel, omdat volgens de verbruikersorganisatie te veel jongeren geldspelletjes spelen die voor hen verboden zijn en die te koop worden aangeboden door onder meer de Nationale Loterij. 'De Nationale Loterij moeten de verkopers die overtredingen begaan, straffen of hen zelfs een verdere verdeling van haar producten ontzeggen', klonk het.

Wie wil deelnemen aan de kansspelen die de Nationale Loterij binnenkort online aanbiedt, zal vooraf streng gecontroleerd worden op zijn of haar leeftijd en identiteit. 'Onze internetspelen zullen veilig en legaal verlopen', benadrukt Frederix.

Bron: De Standaard, 3/12/09

Mening: Ik vind het een goede zaak dat krantenwinkels die kansspelen verkopen aan jongeren binnenkort sancties kunnen krijgen. Kansspelen zijn sowieso niet voor jongeren. Door hen bloot te stellen aan zulke spelletjes bestaat de kans dat ze hier al op jonge leeftijd verslaafd aan raken. Eens ze één keertje iets gewonnen hebben zullen ze van dat geld nieuwe loten kopen. Ik denk zelfs dat het zo ver zou kunnen gaan dat jongeren geld gaan stelen van ouders en/of vrienden om aan deze kansspelen te kunnen deelnemen. Het is belangrijk dat jongeren bewust met geld leren omgaan en ik denk niet dat dit bij kansspelen het geval is, daarom kan ik het geven van sancties aan winkel die dit aan jongeren verkopen alleen maar toejuichen.
Met citaat antwoorden