Delhaize zet in op prijzen en nieuwe winkels
BRUSSEL - Delhaize wil tegen 2012 voor 300 miljoen euro aan extra kostenbesparingen doorvoeren. De groep plant ook de nieuwe winkelopeningen te verdrievoudigen in de komende drie jaar en zijn prijscompetitiviteit aan te scherpen. Dat maakt de groep bekend op de jaarlijkse analistenmeeting.
Delhaize hoopt met het nieuwe strategisch plan, gedoopt 'New Game Plan', marktleider te worden in al de marktsegmenten, wat uiteindelijk moet leiden tot verhoogde omzet- en winstgroei. Bovenal wil de groep meer opereren als een geheel, en de synergieën opvoeren.
Prijsstrategie
Vanaf volgend jaar wordt meer de nadruk gelegd op prijscompetitiviteit, met een 'nieuwe en agressieve prijsstrategie'. Delhaize zal daarvoor kijken naar de goedkoopste in de markt en zo het prijsverschil verkleinen.
Om dat te bekostigen gaat de retailer tegen 2012 voor 300 miljoen euro kostenbesparingen doorvoeren. Die komen bovenop de 180 miljoen euro besparingen die de groep de voorbije twee jaar doorvoerde.
Meer winkels
Ook het aantal nieuwe winkelopeningen wordt opgeschroefd. De komende drie jaar wil de groep het aantal nieuwe winkels verdrievoudigen tot 250. Ter vergelijking, over de periode 2007-2009 opende de groep 85 nieuwe vestigingen.
De nieuwe vestigingen zullen passen in de low cost supermarktformules zoals Bottom Dollar Food in de VS en Red Market in Europa. Ook de nieuwe markten Griekenland, Roemenië en Indonesië zullen bijdragen aan de versnelling van de organische winkelgroei.
Bron: De standaard online 3 december
(
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20091203_006)
Mening:
Het is een goede zaak dat Delhaize 285 nieuwe winkels gaat openen, de komende drie jaar. Want door winkels te openen, wordt er werkgelegeneid gecreëerd. Dit is positief in deze tijden van crisis, want er zijn momenteel vele werklozen. Wat nog positief is dat Delhaize hun prijsverschil gaan verkleinen door naar de goedkoopste te kijken, zoals Colruyt. Met de economische crisis is het zeer goed dat de prijzen gaan dalen. Want de consument gaat meer bewust kopen in tijde van crisis.