2nd December 2009, 16:13
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 30
|
|
Klaus Franz wil strijden voor behoud Opel Antwerpen
Opel-ondernemingsraadvoorzitter Klaus Franz wil bij de gesprekken met GM Europe-topman Nick Reilly strijden voor het behoud van de Opel-fabriek in Antwerpen. Hij kant zich tegen een mogelijke sluiting van de Opel-fabriek in Antwerpen. Dat meldt het magazine Auto Motor und Sport.
"Als we het SUV-gamma zoals contractueel overeengekomen slechts met 100.000 tot 120.000 stuks produceren, in plaats van de Antwerpse fabriek te sluiten, kan ik de sluitingskosten van ongeveer 400 miljoen euro vermijden. Dat is ongeveer de som die we moeten investeren voor de ontwikkeling van het SUV-gamma."
Enkel wanneer GM gelijkaardige toezeggingen doet zoals Magna en Opel niet wil verkleinen tot een regionaal merk, is het personeel volgens Franz bereid tot een financiële tegemoetkoming. "Wanneer GM dit plan integraal overneemt, willen we ook nog steeds een jaarlijkse bijdrage van 265 miljoen euro leveren." De werknemers willen vooral "meer autonomie binnen GM" en "een nieuw management met kennis van de Europese markt".
Geen regionaal merk
Franz wil niet aanvaarden dat Opel een regionaal merk voor Europa blijft. De voorzitter gaat er ook niet mee akkoord dat de Astra break nog uitsluitend in het Britse Ellesmere Port gebouwd zou worden. "We hebben eerder de verzekering gekregen dat we in Rüsselsheim de volle capaciteit van 250.000 wagens kunnen benutten, en dat houdt 100.000 Astra breaks in."
"Als de Astra Break niet voor Rüsselsheim is, komt er van Rüsselsheim ook geen werknemersbijdrage. Zo eenvoudig is het", besluit Franz.
Bron: gazet van Antwerpen, 2 december 2009
Eigen mening: Ik hoop echt dat deze plannen zullen slagen. Zo worden veel arbeiders behoed voor ontslag en dit is natuurlijk helemaal geen slechte zaak.
Zo worden ook nutteloze stakingen vermeden en kan men gewoon doorwerken.
|