2nd December 2009, 12:05
|
Registered User
|
|
|
|
Frank De Winne onderweg naar Sterrenstad
De Belgische astronaut Frank De Winne is onderweg naar Sterrenstad. De Winne moest een dag langer dan voorzien in Kazachstan blijven door het slechte weer. Om de tijd te doden probeerde hij al wat stapjes te zetten in zijn hotel.
Normaal gezien werden De Winne en zijn collega's dinsdag al naar Sterrenstad bij Moskou gebracht. Door het slechte weer in Kazachstan werd de helikoptervlucht een dag uitgesteld. De Winne is nu toch onderweg.
De ruimtevaarders worden naar de luchthaven gebracht met helikopters en vervolgens zal een vliegtuig hen naar Sterrenstad bij Moskou voeren.
Herstel
De Winne en zijn collega's zullen nog weken of zelfs maanden nodig hebben om volledig te herstellen van hun verblijf in de ruimte. Ze moeten terug wennen aan de zwaartekracht.
Volgens een woordvoerster van het Europese Ruimtevaartbureau ESA verkeert De Winne wel in goede conditie. Hij heeft zelfs al rondgewandeld in het hotel.
De Winne, Robert Thirsk en Roman Romanenko landden dinsdag veilig terug op aarde na een verblijf van zes maanden in het Internationaal Ruimtestation ISS
Eigen mening:
Ik vind dat we zeer trots mogen zijn op datgene wat De Winne gedaan heeft in de ruimte. Een verblijf van 6 maanden in de ruimte is zeker en vast niet te onderschatten. Dit omdat het ten eerste zeer speciaal is en ook omdat je 6 maanden verwijderd bent van familie & vrienden.
Ook is het herstel niet te onderschatten. Zoals vermeld in het artikel moeten de astronauten terug wennen aan de zwaartekracht en dit is denk ik zeker niet te onderschatten. ook voor onze gezondheid is de ruimte niet echt een optimale leefomgeving. Ik ben ook zeer vereerd om te zeggen dat ik een Belg ben wanneer het gaat om zaken in de ruimte.
|