Enkele post bekijken
  #1  
Oud 2nd December 2009, 08:02
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Schouppe wil rijbewijs op punten invoeren

Schouppe wil rijbewijs op punten invoeren

07:46 Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) overweegt om vanaf 2012 een rijbewijs met punten in te voeren. Verkeersovertreders die teveel strafpunten verzamelen zullen dan het risico lopen om hun rijbewijs kwijt te spelen.


Het is lang niet voor het eerst dat een rijbewijs op punten bij ons ter sprake komt. In 1990 werd er al gestemd over een wet rond de invoering van het rijbewijs op punten, maar aangepaste informatica en politieke wil ontbraken al die jaren om de wet effectief tot uitvoer te brengen. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

Schouppe wil daar echter eindelijk verandering in brengen en heeft de implementatie van het rijbewijs op punten opgenomen in zijn beleidsnota die hij zal voorleggen in de Kamer.

Daling aantal ongevallen
Als het van de staatssecretaris afhangt zal het puntensysteem vanaf 1 januari 2012 worden ingevoerd, maar de liberalen zouden wel eens stokken in de wielen kunnen steken.

Concreet komt het rijbewijs op punten er op neer dat overtreders een aantal strafpunten krijgen naargelang de ernst van de fout. Enkel door een sensibiliseringscursus te volgen kunnen de punten worden kwijt gespeeld.

In andere landen als Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië en Spanje werd het systeem al eerder ingevoerd. Het zorgde er voor een daling van het aantal doden en zwaargewonden.
bron: www.gva.be
------------------------------------
mening:
Ik vind dit een goed idee. In Nederland heeft men dit al, maar ik dacht dat dit voor de voorlopige rijbewijzen waren (ben niet zeker). Het is dan de verantwoordelijkheid van de chauffeur om zo weinig of zelfs geen strafpunten te krijgen, anders moet je de gevoelgen van dragen. Van mij mag men dit proberen en zien wat voor het effect het heeft.
Met citaat antwoorden