2nd December 2009, 00:11
|
Registered User
|
|
|
|
Ik geef zelf bloed bij het Rode Kruis, en heb mij al vaker afgevraagd hoe het zit met de aids problematiek bij homo's.
Zij mogen in sommige landen geen bloed geven, maar worden in andere landen als grote risicogroep gezien (zoals hier in België). Voor je bloed geeft, moet je namelijk een papier ondertekenen met verschillende stellingen waar je aan moet voldoen om niet tot de risicogroep te behoren. 1 van deze stellingen houdt in dat je nog geen seks hebt gehad met een man, of dat je partner nog geen seks heeft gehad met een man.
Ok, aids circuleert misschien meer bij homo's, maar ik heb mij altijd vragen gesteld bij deze stelling. Het is belangrijk dat donorbloed in orde is en zeer sterk getest wordt, maar er zijn toch ook heel veel homo's die wel veilige seks hebben? Waarom behoren zijn dan toch tot de risicogroep?
Desalniettemin pleit ik dus ook voor zeer strenge controles van donorbloed. Het is al erg dat je donorbloed nodig hebt na een ongeval of ziekte, het zou nog erger zijn als je hierdoor besmet wordt met een ander (levensbedreigend) virus.
Hierbij wil ik ook iedereen aanzetten om bloed te geven. Het duurt maar enkele minuutjes, doet absoluut geen pijn en je helpt er iemand mee.
Ik sta ook geregistreerd voor stamceltransplantatie. Hiervoor moet je 1 maal enkele staaltjes bloed geven. Deze worden getest en de informatie wordt in de database geplaatst. Er is een heel kleine kans dat je stamcellen overeenkomen met die van iemand anders. Daarom heeft men een heel grote database nodig, en ik wil dus ook iedereen aanzetten om zich hiervoor te registreren!
|