Enkele post bekijken
  #4  
Oud 1st December 2009, 17:31
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Venetië

De cijfers deden me niet zo hard verschieten, ik zou persoonlijk ook niet zo graag in deze historische wereldstad leven, omdat ze te touristische gericht is. Het idee staat me wel aan, maar het lijkt me toch dat je je nooit echt thuis kunt voelen tussen al die touristen. Dit is een persoonlijk standpunt natuurlijk, spijtig dat het artikel geen reden geeft voor het dalend aantal inwoners.

De stad lijdt momenteel onder de zware regenval van de afgelopen dagen: "De zeewaterspiegel rond Venetië staat op dit moment 1,30 meter hoger dan normaal. Zo'n 45 procent van de stad staat blank. (Het Nieuwsblad, 1/12/2009)"
Ik heb de stad zelf al bezocht (voorjaar 2008) en daar heeft een gids ons vertelt over de overstromingen die meerdere keren per jaar kunnen voorkomen. In november valt jaarlijks het meeste neerslag, dus het is niet zo abnormaal dat Venetië momenteel blank staat. Het is waar dat de stad bedreigd wordt door de klimaatsverandering, maar dit is niets meer dan een bijkomde bedreiging. Het enige dat Venetië momenteel (en in de afgelopen eeuwen) boven water houdt (hield) zijn houten palen. Deze worden al jaren bedreigd door verrotting.

Deze symbolische begrafenis zou beter als aandachtspunt voor deze bedreigingen kunnen staan, dan voor het dalend aantal inwoners.
Met citaat antwoorden