1st December 2009, 00:36
|
|
Registered User
|
|
|
|
Vlaming wil burgemeester zelf kiezen
Mijn mening:
Ik ben ook voorstander dat de mensen hun burgemeester rechtstreeks, zelf mogen kiezen. Waar ik woon kreeg een bepaalde politicus de meeste voorkeursstemmen en toch had de bovenhand beslist om iemand anders aan te duiden als nieuwe burgemeester. Volledig onterecht vond ik en vele anderen waren het daarmee eens.
Als een persoon al Filip de Winter door rechtstreekse verkiezingen aan de mocht zou komen, dan is dat zo. Dat wil zeggen dat de meerderheid van de mensen achter zijn ideologie staan en het dus eens zijn met deze persoon. Als dat niet werkt of als het dan toch verkeerd uitdraait, zullen de kiezers dat bij de volgende verkiezingen wel laten merken.
Uiteraard moet het kiessysteem dan wel worden aangepast. Waarom geen kiesrecht in plaats van kiesplicht. Door het kiesplicht in België worden er vele foute stemmen gedaan nl. foerstemmen, ondoordachte stemmen, grapjes, ...
Mensen weten vaak niet waarvoor al de partijen eigenlijk staan en dan moeten ze gaan stemmen, ze moeten een bestuur 'kiezen' dat hun gemeente, provincie, Vlaanderen, Wallonië of zelfs België moet gaan besturen. Door het kiesrecht schakel je al vele van de onnutige stemmen uit en gaan alleen de mensen die het belangrijk achten stemmen. Misschien is dat nog een idee voor de toekomst van België?
|