Enkele post bekijken
Oud 30th November 2009, 12:58
Tinne.Buyens Tinne.Buyens is offline
Registered User

Ik vind dit een goed voorstel. Ik vind het een verrijking voor onze cultuur dat er vele immigranten zijn en ik heb niets tegen die mensen op 1 enkele, simpele voorwaarde : ze moeten Nederlands leren.

Stel je de omgekeerde situatie eens voor, we immigreren met heel de provincie Antwerpen naar Turkijke, we gaan daar bij elkaar wonen en wij leren geen Turks. We staan in een bus en we bellen in het Nederlands, we lopen daar rond in onze klederdracht (iets opener dan de Turken gewoon zijn misschien, op het platteland toch) en we richten er een heleboel frituren op. Wat zouden de Turken zeggen?
Wanneer we daar een job vinden in een fabriek en we spreken daar geen Turks, enkel Nederlands, dan kan je niet eens communiceren met de mensen waarbij je woont, en dan ken je niets van de maatschappij waarin je leeft.

Daarom vind ik het een goed idee dat alle immigranten (niet alleen Turken) tenminste probéren om Nederlands te praten op de werkvloer. Daar is het dat je het moet leren. Thuis zul je dat niet leren, want in je familie spreek je waarschijnlijk nog je moedertaal, wat je volste recht is.

Maar op 1 enkele plaats Nederlands spreken, dat tenslotte de taal is van het land waarin je wou komen wonen!, is dat teveel gevraagd? Voor sommigen blijkbaar wel.
Met citaat antwoorden