Enkele post bekijken
  #2  
Oud 30th November 2009, 11:01
Stefan.Scheltjens Stefan.Scheltjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 69
Dit zou het begin van het einde kunnen zijn voor Vlaams Belang

"Dit zou het begin van het einde kunnen zijn voor Vlaams Belang"

Erevoorzitter Frank Vanhecke heeft ontslag genomen uit het partijbestuur. Hij is boos over de “machtsgreep” van Filip Dewinter. Dewinter zelf reageert laconiek: “Ik betreur Franks beslissing. De lucht is nu gezuiverd, we kunnen verder.”


Frank Vanhecke kondigde zijn ontslag uit het bestuur aan naar aanleiding van de partijraad van zaterdag. Daar stemde een meerderheid voor een bestuur zonder Marie-Rose Morel. Wel opmerkelijk: bijna een derde van de aanwezige leden stemde tegen.


"Zware klap"
Valkeniers noemt het ontslag “een zware klap”. Maar Filip Dewinter reageert laconiek: “Ik betreur Franks beslissing, maar het is een accident de parcours. De lucht is nu gezuiverd, we kunnen verder.”

De onvrede bij een deel van het Vlaams Belang is echter groter dan ooit na de partijraad van zaterdag. De VB-leden hebben zwijgplicht, maar diverse anonieme bronnen hadden het zaterdag over “een speech van Gerolf Annemans waar geen touw aan vast te knopen was” en “een knieval van Valkeniers voor Dewinter”.

Meer onrust
Dezelfde bronnen verwachten nog meer onrust: “Er dreigt een leegloop na deze machtsgreep van Dewinter. Al wie kan lezen en schrijven, is zijn koffers aan het pakken. Dit zou wel eens het begin van het einde kunnen zijn voor het Vlaams Belang.”

(Gazet van Antwerpen 30 november 2009)

En ik ben blijkbaar niet de enige die vermoedt dat het Vlaams Belang op een afgrond afstevent: uit dit artikel blijkt wederom de instabiliteit van de partij. Persoonlijk denk ik dat na de voorbije regeringscrisis juist meer mensen zich naar een oppositiepartij als het Vlaams Belang zouden wenden, maar zoals de partij nu al zijn "sterke" kanten overboord gooit, is het zelfs twijfelachtig of ze wel alle stemmen van hun eigen leden krijgen. Onder de "sterke" kanten van het Vlaams Belang verstond ik kopstukken als Vanhecke en Morel, en de extreem-rechtse kant van de partij (de stemmen die de partij het afgelopen decennium kreeg waren namelijk allemaal van extreem-rechtse kiezers).
Met citaat antwoorden