29th November 2009, 19:14
|
Registered User
|
|
|
|
Ik ben het eens met Mattias. Huishoudelijk geweld komt nog steeds te veel voor. Misschien kan ik antwoorden op de vraag van Mattias waarom dat deze vrouwen niet voor zichzelf opkomen. Er heerst nog steeds een groot taboe op huishoudelijk geweld. Het is niet gemakkelijk om erover te praten. Waarom niet? Zou jij graag toegeven dat je faalde in je huwelijk? Dat je te zwak bent om er iets aan te kunnen veranderen?
Ik ben 2 jaar geleden mee geweest met Open Kamp. Dit is een kamp voor arme kinderen. Er kwam een kind naar mij om te zeggen dat hij nachtmerries had. Ik vroeg hem waarover deze gingen. Hij vertelde mij dat zijn papa zijn mama sloeg. Ik stelde de vraag of dit in het echt ook gebeurde. Hij zei met tranen in zijn ogen dat dit elke dag gebeurde. Ik moest zoiets melden aan de hoofdleiding. Die hebben direct actie ondernomen en naar de sociale dienst gebeld om dit te melden. Die vrouw is daar direct weggehaald. Maar stel je voor dat ik dat nu niet gezegd had dan zat die vrouw daar nu nog steeds.
Ik zou me eerder een andere vraag stellen. Hoe kunnen we het taboe van huishoudelijk geweld weghalen? Hoe kunnen we de vrouwen, die thuis geslagen worden door hun man, overhalen om dat toch te melden? Als de mensen hier iets voor verzinnen dat effectief helpt, kunnen we meer vrouwen helpen.
|