Enkele post bekijken
Oud 29th November 2009, 12:47
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User

De Clerck: "We moeten Justitie beter managen"

Een studie van het college van procureurs-generaal heeft aangetoond dat een gerechtelijk onderzoek gemiddeld 509 dagen (17 maanden) duurt. In Turnhout wordt zo'n onderzoek op minder dan een jaar tijd afgerond. In Oudenaarde hebben ze drie keer meer tijd nodig. In Wallonië verlopen de onderzoeken nóg trager. "Dankzij deze cijfers kunnen we nu ingrijpen", aldus minister van Justitie Stefaan DeClerck (CD&V).

"We meten eindelijk hoe lang een gerechtelijk onderzoek duurt. Meten is weten: we kunnen ingrijpen", verklaart hij. De Clerck zal in zijn handen wrijven, want hij is al langer voorstander van een zo radicaal mogelijke hervorming van Justitie. Hij denkt er bijvoorbeeld aan om te kleine parketten te laten samenstelten.

"Aan de hand van deze cijfers moeten we echt nakijken wat in deze parketgebieden gebeurt. Mijn voorstellen voor de hervorming van Justitie worden over drie weken, onderworpen aan het oordeel van dit college van de procureurs. Het is duidelijk dat we Justitie van binnenuit veel beter moeten managen. Abnormale situaties moeten we snel wegwerken, in het belang van het rechtsgevoel van de burgers."

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...er-managen.aspx

Persoonlijke mening: De kleine parketten laten samensmelten, vind ik een goed idee. Dan worden de onderzoeken sneller afgerond. Ik wacht nog altijd op het resultaat van een onterechte boete die ik heb gekregen. Dat is bijna een jaar geleden gebeurd.

Er mag ook iets gebeuren aan de laksheid van justitie in België. België is TE laks op dat gebied, veel te veel misdadigers komen vervroegd vrij. Reden? Plaatstekort. Het zou beter zijn als men de toestroom van allochtonen zou beperken en die 420 extra opvangplaatsen zouden opknappen, zodat ze die gebouwen als gevangenis kunnen gebruiken. Dat vind ik toch.
Met citaat antwoorden