Wie zijn kind voor volgend schooljaar wil inschrijven in een Antwerpse kleuter- of lagere school, moet het tussen 6 januari en 26 februari elektronisch aanmelden op de website meldjeaan.antwerpen.be
Met dit nieuwe systeem willen de Antwerpse basisscholen wachtrijen aan de schoolpoort vermijden. Na 26 februari krijgen alle ouders die een kind hebben aangemeld een brief waarin staat in welke school van hun keuze ze hun kind kunnen inschrijven.
Tussen 8 en 26 maart moeten ouders hun kind dan daadwerkelijk gaan inschrijven. Als een school meer meldingen krijgt dan er plaatsen zijn, worden alle aangemelde kinderen gerangschikt. Kinderen met een broer of zus in die school krijgen sowieso voorrang. Verder wordt rekening gehouden met de volgorde van aanmelden en met de afstand van de woonplaats tot de school.
Bron: Gazet van Antwerpen - 26/11/2009
Mijn mening:
Voor het probleem van het schoolkamperen is nu eindelijk een oplossing gevonden. Voorlopig wordt ze wel alleen nog maar toegepast op Antwerpse scholen, maar ik denk dat deze maatregel wel snel navolging zal krijgen bij andere scholen waar soms gekampeerd moet worden om je kind in te schrijven!
De ouders van kinderen moeten naar mijn mening nog te vaak kamperen om hun kind in te schrijven in de school die zij willen! Stel je maar eens voor dat je op 100 meter van een school woont, maar dat je al wel enkele dagen op voorhand daar moet gaan kamperen om er toch maar voor te zorgen dat je kinderen daar naar school kunnen... Dat is toch absurd?
Deze regeling kan dus volgens mij alleen maar toegejuicht worden. Ouders kunnen op die manier rustig kiezen in welke school ze hun kind willen inschrijven en moeten daarvoor niet meer dagen op voorhand in de kou staan wachten.