26th November 2009, 10:18
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 28
|
|
Terreinwagen bepaalt lot van Opel Antwerpen
Terreinwagen bepaalt lot van Opel Antwerpen
donderdag 26 november 2009Auteur: Frederic Petitjean
BRUSSEL - Als Opel Antwerpen van GM een kleine SUV mag bouwen, blijft het jobverlies in de fabriek beperkt tot 750 mensen. Komt de auto er niet, dan gaat de site dicht.
Van onze redacteur
Pas binnen twee tot drie weken zou er duidelijkheid komen over het lot van Opel Antwerpen. De toekomst van de fabriek is volgens GM-topman Nick Reilly ‘onzeker', maar GM wil wel een werkgroep de kans geven om ‘alternatieven' te zoeken voor de site. Daarmee wordt waarschijnlijk verwezen naar een oude belofte van GM om in de Scheldestad een kleine terreinwagen te gaan bouwen.
Rudi Kennes (ABVV) zegt na afloop van het overleg gisteren ‘niet ontgoocheld' te zijn. Hij wijst erop dat GM bereid is de mogelijkheden voor de Antwerpse fabriek door te nemen en dat de werkgroep — die destijds werd opgericht met kandidaat-overnemer Magna en waarvan hij zelf lid is — nieuw leven wordt ingeblazen.
Het cijfer van de 2.321 jobs dat wordt geciteerd, verwijst volgens Kennes naar het aantal werknemers in de Antwerpse productie. ‘Het gaat om het aantal jobs dat mogelijk op de helling staat', nuanceert de vakbondsman. Voorts wijst hij erop dat 84 procent van de capaciteit die GM wil afbouwen in Duitsland of België ligt.
Kennes herhaalt zijn vertrouwen in het Antwerpse ondernemingsplan. ‘Er is woensdag gezegd dat alle onderhandelde overeenkomsten met Magna moeten blijven gelden. En daarin staat dat als het plan positief is, het automatisch wordt geïmplementeerd', maakt hij zich sterk.
De vakbondsman haalt echter tegelijk uit naar Opel. ‘De vrijgegeven informatie is gebrekkig en ontoereikend. Dit strookt niet met de Europese wetgeving over informatie en consultatie. Zolang de informatiefase niet is afgerond, willen wij geen consultatie opstarten.' Kennes zegt nog dat de vakbonden naar Europa stappen om dat aan te klagen.
Reilly hoopt met de herstructurering op jaarbasis 265 miljoen euro te besparen op personeelskosten. Ook in overbodige managementlagen zal geschrapt worden en het hoofdkwartier verhuist van Zürich naar Rüsselsheim. De maatregelen moeten vermijden dat Opel tegen het einde van het eerste kwartaal door zijn liquide middelen van 2,5 miljard dollar zit. De sanering zal GM zo'n 3,3 miljard euro kosten. GM hoopt dat de Opel-landen een deel van dat geld zullen ophoesten.
Eigen Mening:
Het zou goed zijn als deze suv zou kunnen gebouwd worden in Antwerpen. Als er minder jobs verloren geraken dan zullen er ook minder mensen in financiële crisis belanden. Ik vind ook als deze belofte is gedaan dat deze ook moet opgevolgd worden. Maar ik heb het gevoel dat opel Antwerpen gaat sluiten en dat alle mensen aan de deur worden gezet.
|