Citaat:
Orgineel gepost door Lies.De.Kock
Ik heb een beetje een wrang gevoel bij dit voorstel. Volgens mij moet dit niet enkel gehanteerd worden op 'onervaren' bestuurders , trek de lijn door naar alle bestuurders?! Onder invloed van alcohol verlegt iedereen zijn grenzen , dus ook 'ervaren' bestuurders! Voor de veiligheid op de weg is het dus aan te raden dat niemand, maar ook niemand onder invloed achter zijn stuur kruipt.
|
Volledig mee akkoord!
Het feit dat jonge bestuurders onder invloed meer kans hebben op ongevallen wil ik nog aanvaarden, maar rijden onder invloed is gevaarlijk op eender welke leeftijd! Ook oudere bestuurders die veel rijervaring hebben en dus (iets) meer mogen drinken volgens deze wet kunnen ongevallen veroorzaken door het rijden onder invloed.
In het artikel zegt men:
"Zo loopt een 18- tot 25-jarige die gedronken heeft, minstens acht keer zoveel risico op een zwaar ongeval dan leeftijdsgenoten die nuchter blijven."
Volgens mij kan dit ongeveer ook wel worden doorgetrokken voor alle leeftijden. Het risico neemt enorm toe bij alcoholgebruik! Stel je eens voor hoe sterk het aantal ongevallen zou afnemen moest er niemand meer drinken (zelfs niet 1 glaasje) vooraleer hij/zij achter het stuur van de wagen kruipt. En het is toch naar zo'n wereld dat we willen evolueren vermoed ik?
Nog iets dat me opviel bij het lezen van de andere posts:
"Ik vind dat men op sommige vlakken veel te streng aan het worden is: men mag niet meer roken in horeca (over het algemeen ben ik er wel mee akkoord, maar ik vind dat men in gewone cafés de gelegenheid moet bieden om te kunnen roken), en nu mag men al helemaal niet meer drinken voor je gaat autorijden. Oké, er moeten wetten en grenzen bestaan, maar zorg er dan voor dat ze nog een beetje doenbaar blijven." (Ellen Snoeckx)
Naar mijn mening is dit absoluut niet met elkaar te vergelijken. Ik denk dat het een veel grotere invloed heeft op je veiligheid
en die van anderen om onder invloed te rijden dan even in een ruimte te zitten waar er gerookt wordt. De wet op het rookverbod kan je misschien plaatsen onder 'te streng', maar de wet op het rijden onder invloed hoort daar naar mijn mening absoluut niet thuis. Café's waar gerookt wordt kan je ontlopen, maar een dronken chauffeur niet..
PS: Wat ik echter wel schandalig vind is dat wanneer je onder invloed op je fiets rijdt en wordt aangehouden door de politie, deze bevoegd zijn om je autorijbewijs in te trekken. Hoe vreemd is dat? Jeneemt dan je verantwoordelijkheid om met de fiets te gaan zodat je andere mensen niet in gevaar brengt en dan verlies je je rijbewijs. Mag men dan enkel te voet naar feestjes of op café? En waarom worden mensen met rijbewijs dan gediscrimineerd? Zij moeten hun rijbewijs inleveren, maar mensen zonder rijbewijs kunnen dit niet, dus zij gaan dan 'vrijuit'?