24th November 2009, 14:13
|
|
Administrator
|
|
|
|
Citaat:
De liberalen blijven gekant tegen een algemeen rookverbod. De tekst van de Kamer, waardoor enkel nog gerookt mag worden in cafés waar geen eten geserveerd wordt, was een evenwichtig akkoord, stelde Nele Lijnen (Open VLD).
|
Ben ik het helemaal mee eens, het is raar dat men hier verandering in wil brengen, redelijk snel na in voege komen van vorige wettekst. Kon dit niet wachten, een tiental jaar? Ik denk dat het nog nét iets te vroeg is om een algemeen rookverbod in te voeren. Ondanks wat sommigen hier zeggen, geloof mij vrij de volkscafés gaan dit voelen en niet een klein beetje. Mensen zullen nog naar hun café gaan, spijtig genoeg is het leven niet zo simpel om zwart wit te zien dat het van een dag op de andere helemaal leeg zal stromen. Maar.. langzaam maar zeker, ze gaan minder lang blijven, thuis wat tv kijken met pint in de hand en sigaret + tv aan (liefst koers en voetbal). Oudere mensen gaan in de winter écht niet buitentroepen aan de ingan van een café om in de rapte een sigaretje te roken, dunkt me. Dat laten ze aan de jongere generatie
Roken is een sociale gebeurtenis en op veel plaatsen waar ik pc's van oudere mensen ga repareren merk ik dit nog, of het nu paters, huisvaders of zelfs boeren zijn. Mensen die niet meer roken of zelf nooit echt gerookt hebben zien niet af van een "cigarillo'ke" of een lekkere sigaret als je aan tafel of bureau zit met hen, die vinden dat dus fantastisch, zeker bij koffie. Ook het 'aanbieden' van het rookwaar is diep ingeburgerd, kan ik me nog herinneren van mijn nonkels die dit aan mijn vader aanboden en oprookten bij een weerzien, ondanks feit dat hij allang gestopt was.
Imho, nét iets te vroeg voor algemeen verbod.
|