Ruim 300 crèches in Vlaanderen kregen een premie van 500 tot 1.500 euro omdat ze de toegang tot hun gebouwen extra lieten beveiligen of andere maatregelen namen om kinderen en begeleiders beter te beschermen tegen indringers. Dat schrijven de Concentra-kranten. De subsidies waren aangekondigd na de moordpartij van Kim De Gelder op 23 januari dit jaar in het kinderdagverblijf Fabeltjesland in Dendermonde. "Tot nu toe werden ruim 300 dossiers verwerkt, maar we verwachten de komende weken nog meer aanvragen", zegt Leen Dubois van Kind & Gezin.
Gewezen Vlaams minister van Welzijn Veerle Heeren (CD&V) beloofde onmiddellijk na het drama in Dendermonde premies voor kinderdagverblijven die extra maatregelen namen om de toegang tot hun crèche beter te beveiligen. Het gaat onder meer over het plaatsen van een deursas, vingerscans of het hangen van camera's.
Op 15 mei keurde de Vlaamse regering het premiestelsel goed. Concreet kunnen onthaalouders en initiatieven van buitenschoolse opvang rekenen op een subsidie van 500 euro. Voor crèches tot 22 plaatsen bedraagt die 1.000 euro. Grote kinderdagverblijven kunnen een premie van 1.500 euro krijgen. (belga/lpb)
Bron:
www.demorgen.be
Mijn Mening:
Ik vind het een goede zaak dat de overheid premies aan crèches geeft voor de betere beveiliging van de gebouwen, maar zoals in de meningen van de anderen staat, het moet haalbaar blijven. Ze moeten een concreet plan opstellen over het geven van premies aan crèches en andere gebouwen waar kinderen verblijven, want zoals in het artikel staat zijn er tot nu toe nog maar 300 dossiers verwerkt en het zouden er nog veel meer kunnen worden. Als je al deze plaatsen een bedrag van 500, 1.000 of sommigen zelfs 1.500 euro moet geven, dan gaan we niet toekomen. Het vreemde van de zaak is dan nog dat we op andere zaken véél moeten besparen en hier gaan we dan weer veel geld in steken. Ik zeg niet dat het niet belangrijk is dat crèches goed worden beveiligd om zo gebeurtenissen als in Dendermonde op 23 januari 2009 te vermijden, maar moet de overheid hiervoor grote premies geven? Je kan beter een beetje geven als waardering voor de moeite, maar ik vind dat de mensen die een crèche uitbaten zelf hun maatregelen moeten treffen om de kinderen een veilige situatie te bieden. Deze mensen krijgen het vertrouwen van vele ouders om de zorg van hun kind op hun te nemen, het is dan ook niet meer als logisch dat beveiliging bij deze goede zorg hoort. Premies kunnen een stimulans zijn, maar moeten dat ook blijven. Een beetje geld doet vaak al wonderen.