Ik heb bij deze invoering nog geen uitgesproken mening, wel enkele bedenkingen...
Ik ga niet akkoord met wat hierboven wordt aangehaald als
'Jonge chauffeurs hebben veel moeite moeten doen om hun rijbewijs te halen. Eenmaal behaald kunnen ze toch rijden'. Ten eerste weet iedereen dat dit niet het geval is. Ik kan mijn eigen rij-examen nog heel mooi voor ogen halen, zo lang is het immers niet geleden ^^ en ik was toen eigenlijk nog niet 'baanbekwaam'. Verder gaat het hier ook niet over het al dan niet kennen en kunnen toepassen van enkele verkeersregels, maar over de ervaring die een jongere bestuurder niet heeft t.o.v. een ervaren bestuurder. In noodsituaties is de kans dus groter dat de jonge bestuurder, met zijn weinige ervaring, minder goed reageert.
MAAR 0.5promille wordt aanzien als niet-dronken! Hier is geen onderscheid in ervaren of minder ervaren bestuurders. Deze hoeveelheid is gekozen opdat men dan nog geen verandering vertoont in reactiesnelheid e.d.
Ik vind dus dat de ervaring weinig betrekking heeft op de hoeveelheid toegestane alcohol, aangezien beide chauffeurs onder de 0.5 promille niet onder invloed zijn.
Helaas zou ik bang zijn om positief te blazen als ik een keer veel honger heb en een behoorlijke portie mosselen met wijn naar binnenwerk.
![champa](images/smilies/champa.gif)
Dus dat is dan weer een nadeeltje dat er aan vast hangt.
Ik vind anderzijds dan weer wel dat als je dan toch bob bent, je dat ene pintje ook wel kan laten staan.