Enkele post bekijken
Oud 18th November 2009, 22:20
ines.van.hove ines.van.hove is offline
Registered User

Bij het lezen van dergelijk nieuwsbericht rijst natuurlijk de vraag waar Amerika (en de rest van de wereld) mee worstelt: zal Obama effectief verandering brengen in het beleid van de USA? Als blijkt dat het sluiten van Guantanamo -één van de belangrijkste aspecten die herhaaldelijk werden aangehaald in Obama's presidentiële campagne- toch niet zonder meer verwezenlijkt kan worden, kan men zich afvragen of Obama wel degelijk de grote ommekeer betekent in het Amerikaans beleid, zoals die voorspeld werd. Naar mijn mening is er meer sprake van een verandering in de manier waarop de rest van de wereld Amerika ziet dan de daadwerkelijke 'change' die Obama voorstelt. Desalniettemin is dit volgens mij een stap in de goede richting. Ondanks het feit dat Europa over het algemeen waarschijnlijk een te zwart-wit beeld heeft van de Amerikaanse politiek (democraten vs. republikeinen), kan een verandering van attitude in het Witte Huis misschien ook effectief een ander beleid teweegbrengen.
Verder vind ik het vanzelfsprekend dat Guantanamo zo snel mogelijk gesloten wordt. Het feit dat -na jaren van protest- de instelling nog steeds niet gesloten is, beschouw ik als onaanvaardbaar. Het is verbazingwekkend dat, terwijl de hele wereld zich bewust is van het onrecht dat hier -al jaren- plaatsheeft, Guantanamo Bay nog steeds niet gesloten is. Hopelijk houdt Obama zijn belofte en kan toch zo snel mogelijk -ook al is het niet januari 2010- de gevangenis voorgoed gesloten worden.
Met citaat antwoorden