Enkele post bekijken
  #6  
Oud 17th November 2009, 21:28
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Laten we eerst realistisch zijn en niet schreeuwen dat 'onderwijs zo belangrijk is dat er niet moet bespaard worden'. Als het crisis is, betaalt iedereen daar voor. Trouwens iedereen vindt zijn of haar sector belangrijk. Is de zorgsector ook niet belangrijk? Zijn de bedrijven, die kunnen zorgen voor verbetering, ook niet belangrijk? ... Dus laat ons wel wezen: ook onderwijs moet besparen. Als je de cijfers vergelijkt, dan moet onderwijs procentueel het minste inleveren van alle domeinen. Dat is dus wel goed onderhandeld van onze Minister Smet.

Dat gezegd zijnde is de vraag natuurlijk: Waarop ga je besparen? En dan vrees ik dat er een aantal fouten gemaakt worden. Zwaaien met het feit dat er niet aan ons geld wordt geraakt, is mooi, maar als daar tegenover staat dat het werk zwaarder wordt omdat er minder omkadering is, dan heb ik daar mijn vragen bij? Zou ik dan niet liever wat inleveren? (Net zoals velen in de privé, om maar te zwijgen over mensen die terugvallen op een werkloosheidsvergoeding)

Want wat Smet daar zegt over 'mentoruren die toch niet goed worden besteed', dat kan hij toch onmogelijk besluiten op basis van die enkele jaren dat dit bestaat. Een systeem kent kinderziektes en daar moet dan aan gewerkt worden, maar je moet het wel kansen geven! (Of wil Smet ook nog even persoonlijk afrekenen met Vandenbroucke...?)

Als nieuwe leerkracht ben ik het die kan beslissen of de mentoruren goed worden besteed, niet meneer Smet. Ik vraag me dan ook af of hij één nieuwe leerkracht gesproken heeft. (Ik heb stiekem zin om daar eens achter te horen op het kabinet. Wat denk je?) Ik sta in twee scholen en in beide scholen heb ik enorm veel aan mijn mentoren. Niet alleen praktisch hebben ze mij al heel wat informatie gegeven, ook over het lesgeven en omgaan met de leerlingen, kan ik steeds met hen praten. Ik kan ook praten met mijn collega's, maar mentoren bekijken alles toch net een beetje anders. (Daar zijn ze ook voor opgeleid hé!)

Dus laat ons hopen dat er ergens toch nog een goed opvangsysteem voor nieuwe leerkrachten overblijft, want dat is ECHT wel nodig!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden