17th November 2009, 20:33
|
Registered User
|
|
|
|
In de eerste plaats vind ik het ook wel knap dat ze zoiets kunnen bereiken, maar aan de andere kant zie ik het gevaar toch dreigen. Ze kunnen misschien (als de techniek op punt staat om hem werkelijk toe te passen om organen te 'kweken') wel met de beste bedoelingen hieraan beginnen, maar ik betwijfel of dat wel zo zal blijven. Ik denk dat het gevaar bestaat dat eens ze organen kunnen kweken die ze nodig hebben, ze er een soort massaproductie van willen maken bij wijze van spreken. Er zijn enorm veel mensen die nood hebben aan nieuwe organen. De wachtlijsten voor donororganen zijn eindeloos lang, en jaarlijks sterven er genoeg mensen waarvoor niet tijdig organen konden gevonden worden.
Aangezien er zo'n groot tekort is, is het wel aanlokkelijk om daarvan te profiteren. Zo zou er een soort van orgaanhandel kunnen ontstaan.
Ik denk nu persoonlijk wel dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen, aangezien er nog een groot verschil is tussen longepitheelcellen kunnen maken, en werkelijk een long maken. Bovendien moet de aangemaakte long dan ook nog eens 'compatibel' zijn met de patiënt waarvoor hij bedoeld is, en dat is niet altijd even simpel. Bij orgaantransplantatie komt immers vaak afstoting voor, omdat het gaat om vreemd weefsel.
Elk orgaan is ook samengesteld uit andere onderdelen. Een recept voor een long is nog lang geen recept voor eender welk ander orgaan.
|