Enkele post bekijken
Oud 16th November 2009, 18:28
TimDriesen TimDriesen is offline
Registered User

Zowel Joeri als Lies hebben een punt hier.
Pesters die vanaf jongs af al andere kinderen pesten gaan hun hele leven vaak een probleem hebben om op een gepaste manier opmerkingen te maken.
Ik van dan ook dat het inderdaad aan de scholen is om pesters op jonge leeftijd te stoppen i.p.v. de gepeste maar snel af te wimpelen.
Wat ik wel grappig vind is het feit dat er op scholen zo wel eens een sessie wordt georganiseerd tussen de gepeste en de pester.
De ombudsen denken op die manier het probleem in de kiem te kunnen smeren.
Niets is minder waar. De gepeste ziet dit meestal als een aanval naar hem toe. De gepeste is dan in zijn ogen "een huilebalk".
Wat krijgt dit als gevolg?. De gepeste wordt nog harder gepest en als hij de verkeerde tegen zich heeft kan hij wel eens met 2 blauwe ogen naar huis gaan.
De ombuds die denkt natuurlijk in zichzelf "ooh weer een geval opgelost met een goed gesprek." Niet dus!
Wat men in de scholen zou moeten doen i.p.v. 2 sessies in te lassen met de gepeste en de pester is sancties opleggen voor de pester die wel echt een effect hebben.
Ik zeg niet dat praten nooit helpt. Maar vaak heeft de pester hier geen behoefte aan en zal het pesten ook niet stoppen door een gesprek. Men maakt als jongere iemand belachelijk om "stoer" te zijn. Het pesten gaat sneller stoppen wanneer de klas zich tegen de pester gaat verzetten. Niemand voelt zich namelijk graag uitgesloten ook de pester niet.
Met citaat antwoorden