14th November 2009, 20:18
|
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
|
|
Schouppe wil rekeningrijden ook invoeren in België, maar eerst voor vrachtverkeer
Schouppe wil rekeningrijden ook invoeren in België, maar eerst voor vrachtverkeer
Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil het rekeningrijden ook in ons land invoeren. Dat zou wel pas ten vroegste in 2012 of 2013 gebeuren. Eerst is het vrachtverkeer aan de beurt. Enkele jaren later zullen ook de personenwagens betrokken worden in het elektronisch tolsysteem.
Schouppe vindt het verstandig om de kilometerheffing nog enkele jaren in de koelkast te stoppen tot de technologie volledig op punt staat. Dan pas wil hij grondig gaan overleggen met de drie deelstaten.
De CD&V-er vindt wel dat er rekening moet worden gehouden met het aantal gereden kilometers, de vervuilingsgraad van de wagen en het tijdstip waarop gereden wordt. "Zo kan je ontraden van op bepaalde momenten, bijvoorbeeld tijdens de spits, de wagen te nemen", aldus Schouppes woordvoerder.
Intussen roepen automobilistenverenigingen op dat de gemiddelde automobilist niet de dupe mag worden van het systeem. "Bij de eventuele invoering van dergelijke kilometerheffing moet het voor ons duidelijk zijn dat dan de rijtaksen en de belastingen op de inverkeerstelling van voertuigen worden afgeschaft", aldus Danny Smagghe van Touring. "Wij vragen eerst een voorafgaandelijke studie om de impact te bekijken op de portemonnaie van de automobilist en op de vermindering van de files."
Bij VAB zijn ze ook kritisch. "De kilometerheffing moet kostenneutraal zijn voor de gemiddelde Belgische autobestuurder, voor wie jaarlijks circa 15.000 kilometer rijdt", aldus Maarten Matienko. "Wie minder dan dit gemiddelde rijdt, moet minder betalen". De opbrengst van het rekeningrijden moet volgens de VAB geïnvesteerd worden fietspaden en openbaar vervoer.
Bron: N.N.,de Standaard, 14 november 2009
Mening: Enerzijds vind ik dit een fantastisch idee. Minder files, minder vervuiling,... waarschijnlijk ook minder ongevallen. Anderszijds heb ik twijfels. Zal de gewone burger niet onrechtstreeks gestraft worden? Ik denk maar aan zelfstandigen die veel de baan op moeten. Bovendien zal het open vervoer veel inspanningen moeten leveren om nieuwe trajecten mogelijk te maken en bestaande véél frequenter te laten rijden. Hiervoor zal de staat veel moeten betalen. Ik vraag ik me af hoe ze gaan controleren dat een burger maar 15 000 kilometer rijdt. Door gebruik van gpssystemen? En wie betaalt dit dan weer?
Kortom het zou een goede zaak zijn voor het milieu, maar niet voor de portomonee!
|