Enkele post bekijken
Oud 13th November 2009, 12:09
Lars.Janssen's Avatar
Lars.Janssen Lars.Janssen is offline
Registered User

Noorse rokers houden van antitabakswet

KOPENHAGEN - Een nakend algemeen rookverbod in de horeca zorgt voor protest in Vlaanderen. Noorwegen leeft al vijf jaar met een ultrastrenge antirookwet. ‘De wet is populair.'

Noorwegen voerde in juni 2004 een algemeen rookverbod in op vraag van de horecabonden. Overal waar gegeten of gedronken wordt, is tabaksrook volledig uit den boze. Een jaar later volgde Zweden met een gelijkaardige wet. Daarop gingen ook Finland en IJsland overstag.

In de noordse landen zijn sigaretten en andere vormen van geurende tabak strikt verboden op café, restaurant, in de kantine, in zelfbedieningszaken, buurtlokalen en op alle overdekte plaatsen waar geserveerd wordt. Roken op terrasjes kan enkel nog als de rookringen niet via een open raam de eet- of drinkgelegenheid binnenwaaien. Tegelijk behoren sigarettenautomaten tot de tijd van toen. In Zweden duldt men rookhokjes in restaurants nog, maar ook dat mag in Noorwegen niet meer.

In Oslo verlaten rokers bij 10 graden onder nul hun kroeg om op straat even te roken. In uitgaansbuurten stijgen rookzuilen aan de ingang van cafés op. Groepjes rokers staan er voor de duur van één sigaret met elkaar te keuvelen, voor ze weer de pub of het restaurant induiken. Het is een gezellig ritueel geworden. De tabaksindustrie installeerde zelf de warmtelampen en de zeilen die tegen koude, regen en wind beschermen.

De voormalige Noorse minister van Arbeid en Sociale Zaken, de christendemocraat Dagfinn Høybråten, was de kop van Jut toen hij de wet door het parlement drukte. Hij argumenteerde dat een café ook een werkplek is, waardoor werknemers in de horeca recht hebben op dezelfde bescherming tegen passief roken als alle andere werkende lui. Gemor en enkele betogingen waren het gevolg.

‘De horeca was enorm bang voor faillissementen', zegt Karl Erik Lund, hoofd research bij Sirus, het Noorse instituut dat verslavend gedrag onderzoekt. ‘Het kan heel koud zijn in Noorwegen. Zet dan je rokende klanten maar eens op straat.'

Vandaag is iedereen tevreden met de strenge wet.

De doemscenario's waarmee tegenstanders schermden, zijn niet uitgekomen, zegt Lund, die de gevolgen van de wet van alle kanten onderzocht. Het aantal tooghangers en restaurantbezoekers liep niet terug. De omzet daalde ook niet. De inbreuken konden op de vingers van één hand geteld worden. Iedereen hield zich meteen aan de wet.

‘De kracht ligt in de simpele formulering. De wet is veel gemakkelijker te handhaven dan de vorige antitabakswet, die rookzones toeliet. Er zijn nu helemaal geen achterpoortjes meer.'

Intussen blijkt dat het horecapersoneel ook minder ziek is. Behalve minder rook, wordt er ook minder stof gemeten.

Een grootschalig onderzoek in Zweden twee jaar geleden concludeerde dat minder mensen last hadden van de luchtwegen. De decennia daarvoor waren aandoeningen zoals astma explosief toegenomen.

Ook de Noorse rokers omarmen de wet, zegt Lund. ‘Voor de wet er kwam was een meerderheid van de bevolking sceptisch. Nu is negentig procent aanhanger van de maatregel. Dit is een populaire wet.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=RH2HUV5F

Mening.

Ik rook zelf ook en vind het ook leuk wanneer ik op café zit een sigaret kan roken wanneer ik met iemand praat. In horeca gelegenheden kan ik het best begrijpen. Ik vind het zelf ook storend als iemand naast mij een sigaret aan het roken is wanneer ik aan het eten ben.
Maar een totaal rookverbod, vind ik nu niet echt nodig. Wanneer je bijvoorbeeld op een fuif niet meer mag roken, dan zal er volgens mij meer volk buiten staan dan binnen.
Moest er een rookverbod komen, vind ik dat de oplossing van tabakindustrie wel moet kunnen. Ze plaatsen warmtelampen en schutsels zodat de rokers uit de wind en koude staan. Je kan ze toch moeilijk in de koude laten staan.
Met citaat antwoorden